Zita - Folkets Bio

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2007 10:09 CEST

1. FILM TILLSAMMANS på Stockholms Terrassen, Kulturhuset

2. SEOUL-STOCKHOLM – KOREANSKA FILMDAGAR på Zita 10-12 aug

3. På repertoaren: EMMAS LYCKA, STILLA LIV, TVÅ FANTASTISKA FÅR, FRÅN GRAV TILL GRAV, FLANDERN (Sista chansen 16 aug)

Film tillsammans
- Nattbio på Stockholmsterrassen, Kulturhuset
presenteras av

När augustisolen sjunker bakom takåsarna sippar du på en drink, lutar dig mot den varma betongen och småpratar med din vän. När det mörknar börjar filmerna * först en kortfilm, sedan en exklusiv förhandsvisning som ännu inte nått biograferna. Tre torsdagar i augusti som du inte klarar att missa. Presenteras av StockholmsTerrassen och Zita i samarbete med Folkets bio, NonStop Entertainment och Noble Entertainment.

Torsdag 9 augusti, kl. 20-00,
THIS IS ENGLAND
Utstötte 12-åringen Shaun hittar en trygghet hos ett gäng lokala ska- och oi!-punk-älskande skinnhuvuden i 80-talets England. När Combo, en tidigare medlem i gänget, muckar från fängelset skapas en schism mellan gruppens musikfanatiker och de skinnskallar som utvecklat alltmer rasistiska tankar.This Is England är ett dagsaktuellt tidsdokument som med varm underton berättar en historia om en ung outsider på väg att hitta sig själv. Filmen har vunnit flera priser, bland andra för bästa brittiska independentfilm vid British Independent Film Awards.

Kortfilm: Zonen
Stillbildsfilm om rockers i Parisförorten Aubervilliers på 70-talet, i en miljö där motorcyklar, rock och hakkors går hand i hand.

DJ: Viktor Brobacke

Biljettpris 60 kr

Hela programmet finns på www.zita.se

---------

SEOUL-STOCKHOLM 10 – 12 augusti
Seoul-Stockholm intar Zita för att visa de bästa, ofta förbisedda, filmerna från Sydkorea från de senaste åren. Arrangören flyger in filmer för exklusiva visningar och detta kan mycket väl vara din enda chans att se dessa filmer på en svensk biograf. Som bonus visas även Sydkoreas svar på den svenska biosucceén ”Så som i himmelen” kallad "Springtime”, en självklar festivalhit. Alla visningar har begränsat antal platser, så se till att boka i förväg!
Biljettsläpp den 1 augusti!
Hela programmet finns på www.seoul-stockholm.com
För bilder och pressinfo maila: press@seoul-stockholm.com

---------

EMMAS LYCKA
av Sven Taddicken, Tyskland, 99 min, 2006, tyska
På den tyska landsbygden bor Emma som är grisuppfödare på en mindre gård. Hon lever i symbios med naturen och sina grisar, men hon är ensam. Den kontakt hon har med det motsatta könet sträcker sig till lantpolisen Henner, som visserligen friar till henne med jämna mellanrum, men han är också den som har ansvaret för att driva in Emmas skulder på gården. Emma befinner sig i djup ekonomisk kris och har varken el eller telefon, men hon trivs på sin gård och vill inte byta det stillsamma liv hon har på gården mot ett liv i stan med Henner. En natt kraschar en Jaguar rakt in på Emmas gård. Inuti bilen finns en medvetslös man och en låda full med pengar. Emmas lycka verkar total, ödet har givit henne både pengar och en man, som dessutom luktar precis som hennes drömman ska göra. Max –den medvetslöse mannen, är en medelmåttig pedantisk bilförsäljare som precis fått veta att han är döende i cancer. Anledningen till hans bilkrasch är att han bestämt sig för att stjäla pengar från bilfirman han arbetar på för att spendera sina sista veckor i en hängmatta i Mexiko. Hans stöld blir dock upptäckt och resulterar i en vild biljakt. Emma tar hand om Max och snart inser Max att han inte behöver resa långt bort för att finna den frid och den lycka som han så länge saknat.

STILLA LIV
Av Jia Zhang-Ke, Kina, 2006, 108 min, mandarin
Stilla Liv porträtterar verkligheten för de över en miljon kineser som tvingats lämna tryggheten i sina hembyar och flytta till storstäderna för att ge plats för världens största dammbygge Tre Raviner. Landskap och livsöden får stark samhörighet när en man och en kvinna återvänder till den folktomma och snart vattentäckta byn Fengjie för att ta till vara på det som går och ta avsked av det som gått förlorat. Stilla Liv illustrerar baksidorna av det nya Kina med ett symbolrikt och artistiskt handlag.
Med filmer som The World och Unknown Pleasures rankas Jia Zhang-Ke som en av de mest lovande kinesiska filmskaparna av idag. Den stiliserade dramadokumentären Stilla liv understryker detta och placerar honom som en av frontfigurerna i den så kallade ”sjätte generationen” av kinesiska filmregissörer.

Stilla Liv vann Guldlejonet på filmfestivalen i Venedig 2006!

TVÅ FANTASTISKA FÅR
Av Liu Hao, Kina, 2004,100 min
Ett gammalt bondpar på den kinesiska landsbygden får i uppdrag att ta hand om ett par exotiska och fantastiska får. Det är en mycket fattig by och till en början väcker fåren stor avundsjuka hos byborna, men samtidigt stiger förhoppningarna om att lycka och välfärd ska komma till byn. De två fåren blir en stolthet för hela byn och alla bidrar till fårens skötsel och välbefinnande. Men det visar sig att även två fantastiska får har sina begränsningar.
Innan regidebuten arbetade Liu Hao född 1969 i Shanghai som tidningsreporter. Vid trettio års ålder tog Hao examen vid Beijing Film Academy. Förutom Två fantastiska får, har Hao skrivit manus till och regisserat ytterligare en film: Chen Mo and Meiting. Den har vunnit flera priser bla. First Movie Award på Berlins filmfestival 2002. Två fantastiska får vann priset för Bästa film på Victoria Independent Film & Video Festival 2004.

FRÅN GRAV TILL GRAV
Av Jan Cvitkovic, Slovenien/Kroatien 2005, 103 min, slovenska, från 15 år
Filmen handlar om döden och om människor i en liten by i Slovenien. Pero, en man i trettioårsåldern livnär sig på att skriva tal till begravningar. Men talen, vars syfte egentligen är att beskriva den avlidne, utnyttjar Pero till att skapa poesi. En högst personlig blandning av rena grötrim och små filosofiska betraktelser om livet. Men Peros privatliv lämnar mycket övrigt att önska. Han bor fortfarande kvar hemma tillsammans med sina systrar och sin självmordsbenägne far. Och han är fortfarande olyckligt kär i sin barndomsvän Renata. Men en dag utsätts Peros syster för ett brott och hans talskrivarkonst blir återigen efterfrågad.

Sista chansen 16 augusti!
FLANDERN
Av Bruno Dumont, Belgien, 2006, 90 minuter, franska
Flandern är skickligt berättad historia ur två perspektiv om mänskliga relationer i skuggan av ett krig. Barbe är en ung kvinna utan hopp om en bättre framtid, på den flamländska landsbygden. Hennes kärlekstörst utnyttjas av männen på orten. Men en dag reser flera av dem iväg som soldater till ett krig långt borta och Barbe och hennes väninna blir ensamma kvar. Deras liv rinner iväg i väntan på att männen ska återvända. Demeter delar sin tid mellan gården där han arbetar och promenader med barndomsvännen Barbe. Han älskar henne djupt och hemligt. Men det är krig och Demeter värvas som soldat. När han kommer tillbaka har kriget gjort honom till en råbarkad krigare och Demeter måste lära sig att bli människa igen.

------------

Premiär 17 augusti SECRET LIFE OF WORDS