Stockholmsbörsen AB

Deutsche Börse och OMX definierar gemensam FIX-standard

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2006 09:24 CET

Deutsche Börse Systems, teknologidivision inom Deutsche Börse Group, och OMX samarbetar för att definiera en gemensam standard för handel via Financial Information eXchange (FIX) protokollet. Dessutom kommer bolagen att samarbeta om nätverksresurser.

FIX är en teknisk specifikation för överföring av order- och handelsmeddelanden. Deutsche Börse Systems använder FIX-protokollet, utöver proprietära gränssnitt, för att möjliggöra tillgång till handelsplattformar och informationstjänster. OMX överväger att använda FIX för befintliga och nya handels- och informationssystem. Båda bolagen inser vilka betydande fördelar som kommer marknadens parter till del med ett börsanpassat FIX-gränssnitt och uppmanar andra börser och marknadsaktörer att bidra. Proprietära börsgränssnitt kommer även fortsättningsvis att spela en viktig roll, men FIX har potential att bli en gemensam standard för alla börser. Nu inleds diskussioner om formerna för att anpassa den gemensamt definierade FIX-börsstandarden till FIX Protocol Ltd.

Deutsche Börse Systems och OMX annonserar idag också ett tekniksamarbete där parterna kommer att koppla samman deras globala kommunikationsnätverk för att öka effektiviteten för bägge företagen och marknadens aktörer.

Som ledande leverantörer av börsteknik strävar Deutsche Börse och OMX efter att utöka samarbetet med marknadens aktörer och parter inom alla områden där det finns möjlighet att förbättra och effektivisera branschens arbetsmetoder.

För frågor vänligen kontakta
Niclas Lilja, VP Communications OMX 08 405 63 95
Walter Allwicher och Richard Willis, Deutsche Börse +49 (0) 69 2111 1500

Om OMX | OMX är en ledande expert inom börsindustrin.Genom den nordiska börsen i Köpenhamn, Stockholm, Helsingfors, Riga, Tallinn och Vilnius erbjuder OMX tillgång till cirka 80 procent av den nordiska och baltiska värdepappersmarknaden. OMX' integrerade teknologilösningar täcker transaktionskedjan och möjliggör effektiva värdepapperstransaktioner för börser, clearingorganisationer, värdepapperscentraler och andra finansiella institutioner världen över. OMX är noterat på den nordiska börsen i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. För mer information, besök www.omxgroup.com