Centerpartiets Ungdomsförbund, CUF

Dialogen om EMU välkomnas av CUF

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 11:31 CET

Efter kommundagarna i Leksand står nu klart att Centerpartiet öppnar upp för diskussionen om EMU på nytt. I valet om EMU 2003 var Centerpartiets officiella hållning nej. Maud Olofsson anser att man måste vara beredd att föra en dialog om ämnet eftersom en del medlemmar av Centerpartiet är för EMU.

- Det är viktigt att partiet tar tag i frågan så att vi inför 2009 års EU-valrörelse kan samlas kring ett ja och CUF kommer på alla sätt att vara konstruktivt bidragande i debatten säger Förbundsordförande Fredrick Federley.

CUF anser att euron är mycket central som symbol för fred, öppenhet och marknadsekonomiska framsteg. CUF tror att euron skulle kunna leda till större öppenhet i och med europeisk integrering. Med större öppenhet skapas också gemensamma marknader med rörlighet, fri handel och fri konkurrens och detta leder till välstånd och tillväxt.

CUF tog år 2006 ställning för EMU men respekterar Sveriges befolknings beslut i och med förra omröstningen och ser fram emot att diskussionen om EMU nu kommer upp till ytan igen.

För mer information kontakta:

Amanda Florin, Pressekreterare CUF
amanda.florin@centerpartiet.se

Fredrick Federley
Förbundsordförande CUF
Riksdagsledamot C
fredrick.federley@riksdagen.se

Amanda Florin
Pressekreterare | Kampanjsamordnare
08-617 38 68 | 0704-002266 | amanda.florin@centerpartiet.se Centerpartiets Ungdomsförbund | www.cuf.se Box 2200, 103 15 Stockholm | Besök: Stora Nygatan 4