Big Is Promotion

Diamond Dogs gör som Elton John - en hyllning till Grimsby

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 09:30 CET

Sveriges kungar av brittisk, pubdoftande, tweedkostymprydd 70-talsrock, Diamond Dogs, släpper nu sitt åttonde album – “The Grit And The Very Soul”.
På det nya albumet finns bl a låten “Greetings From Isaacs Hill” som är en hyllning till staden Grimsby.

Diamond Dogs har under ett decennium turnerat frekvent i Storbritannien. Mer än 150 gig har det blivit totalt, något som torde vara svenskt rekord. De har turnerat med storheter som Ian Hunter, Hanoi Rocks, Nazareth, The Damned m fl men också agerat huvudband själva. Grimsby har alltid varit basen under dessa turnéer, eftersom bokningsbolaget finns där. Sulo har nu skrivit hyllningslåten ”Greeting from Isaacs Hill” som också är första singeln från albumet. Det är andra gången som staden hyllas musikaliskt. Elton John spelade in Bernie Taupins ”Grimsby”, låten fanns med på albumet ”Caribou” som gavs ut 1974.

”Greetings From Isaacs Hill” har väckt stort intresse i Grimsby, både medialt men också från fotbollsklubben Grimsby Town FC vars hemmaarena, Blundell Park, också besjungs i texten. Detta har nu lett fram till att Diamond Dogs gör en miniturné - 5 gigs - med start i Grimsby 1 december, där låten kommer att framföras för första gången inför speciellt inbjudna gäster. Övrigar spelställen på turnén är Gloucester, Manchester, Hull och Scunthorpe.

På “The Grit and The Very Soul” hörs ett delvis nytt sound för Diamond Dogs. Man har nu grävt ännu djupare i den anglosaxiska rocktorven och byggt ett album som både doftar Kinks anno 1970 och väver in Ronnie Lanes folkrock i soundet. Nästa år firar bandet sitt 20-årjubileum.

Se en videoupptagning från Diamond Dogs releasespelning på Södra Bar nyligen: http://www.youtube.com/watch?v=Fq2fmMQZxwc

För ytterligare information,
kontakta Big Is Promotion, birgitta.nielsen@bigispromotion.se eller 0739-847786