Diamyd Medical AB

DIAMYD MEDICAL MED I SEATTLE-SWEDEN BARNDIABETES MÖTE

Pressmeddelande   •   Mar 28, 2006 16:24 CEST

Diamyd Medical AB (OMX:DIAMB) kommer att delta och bidra till sponsringen av den första ”Seattle-Svenska Barndiabetesdagen” den 1:e april. Symposiet, som organiseras av Professorerna Åke Lernmark och Jerry Palmer vid Universiteten i Lund/Malmo och Seattle, samt svenska konsulatet i Los Angeles, kommer att inkludera presentationer av forskare från Seattle och Sverige, liksom av biotech företag som Diamyd Medical.

Professor Carl-David Agardh från Universitetssjukhuset MAS i Malmö står på talarlistan och kommer att presentera sina erfarenheter med Diamyd™, diabetesvaccinet som nu studeras i kliniska fas II studier i Sverige.

Av okänd anledning är antalet nyinsjuknade i typ 1 diabetes per miljon innevånare i Seattle faktiskt större än det i Sverige, som efter Finland har världens högsta antal typ 1 diabetes patienter per miljon innevånare. Delvis på grund av detta har starka band utvecklats mellan Seattle och Sverige liksom till utvecklingen av Diamyd™, dvs Diamyd Medicals diabetesvaccin. Banbrytande upptäckter kring teknologin har gjorts vid amerikanska universitet i bland annat Seattle, San Fransisco, Los Angeles och Gainesville, Florida samt vid svenska universitet i Lund Linköping, Umeå och Stockholm.

“Det är oerhört uppmuntrande att forskare från Sverige och Seattle på detta sätt fortsätter att tillsammans bryta ny mark i kampen mot typ 1 diabetes” säger Anders Essen-Möller, VD för Diamyd Medical. ”Diamyd Medical deltar med stort intresse i ”Seattle-Sweden Childhood Diabetes – dagen, då det är ett viktigt symposium, som inte bara tjänar till att öka medvetenheten om typ 1 diabetes, utan också för att ge patienter och deras familjer möjlighet att ta del av den senaste forskningen och möjliga behandlingar”.

Om Diamyd Medical
Diamyd Medical är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (OMX: DIAM B) och är ett växande globalt bioteknik företag med bas i Stockholm, Sverige och Pittsburg, USA. Bolaget är fokuserat på att utveckla läkemedel för diabetes och dess komplikationer, neurologiska sjukdomar och cancer liksom på att leverera protein genom användande av en exklusivt licensierad och patenterad genterapiplattform.

Diamyd Medicals främsta produkt, Diamyd™, är baserad på proteinet GAD65 (glutaminsyradekarboxylas). GAD65 är också målmolekyl då immunförsvaret angriper betacellerna i bukspottkörteln, vilket leder till insulinberoende diabetes.

Diamyd™ tas fram för behandling av typ 2 diabetes patienter som har utvecklat den autoimmuna varianten LADA och Diamyd™ är också ämnat att förhindra den pågående autoimmuna processen hos patienter med typ 1 diabetes.

Bolaget genomför för närvarande en stor pivotal fas II/III effektivitetsstudie med Diamyd™ på 160 patienter med typ 2 diabetes (LADA). Syftet med denna dubbelblinda och placebokontrollerade kliniska studie är att bekräfta Diamyd™:s förmåga att nedreglera den autoimmuna attacken som leder till insulinberoende.

Bolaget genomför också en fas IIb klinisk prövning på 70 barn och ungdomar som nyligen diagnostiserats med typ 1 diabetes. Målet med denna studie är att undersöka om de kvarvarande insulinproducerande B-cellerna kan bevaras eller växa till hos dessa barn efter två injektioner med Diamyd™. Resultaten från denna studie kommer att rapporteras i slutet av augusti 2006.

GAD65 är ett enzym som omvandlar den excitatoriska aminosyran glutamat till den inhibitoriska neurotransmitterns GABA. I detta sammanhang kan GAD65 komma att bli viktigt för framtagning av läkemedel för åtskilliga CNS relaterade sjukdomar.

Kontakt information
Europeiska investerare