Djurgårdens IF Fotbollsförening

DIF väljer Stadion som cuparena

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2003 15:25 CEST

Cupderbyt mot AIK den 2 oktober kommer att spelas på Stadion, förutsatt att polismyndigheten ger sitt godkännande. Vi har efter noggranna interna utredningar och kontakter med många organisationer, bland andra Järnkaminerna, Sektion F, polisen och AIK, kommit fram till att slutligen välja Stadion som arena.

Styrelsen har tidigare beslutat att derbyn i Allsvenskan skall spelas på Råsunda av främst ekonomiska skäl. I dessa derbyn tillfaller intäkterna i sin helhet hemmalaget och det rör sig om många miljoner som Djurgården skulle förlora om man med nuvarande publikintresse inte spelar på den arena där man kan ta in maximalt antal åskådare.

I detta derby i Svenska Cupen har vi emellertid beslutat att dela intäkter och kostnader med AIK. Det är i och för sig omöjligt att förutsäga hur många åskådare som kommer för att se denna kvartsfinal men troligtvis är det långt färre än på ett allsvenskt derby (fjolårets cupderby mellan Hammarby och AIK lockade cirka 13.000 åskådare). Mot denna bakgrund har Djurgårdens styrelse ansett att ekonomin inte är av avgörande betydelse denna gång.

Säkerheten på och runt arenan har i stället blivit den viktigaste faktorn. Stadions belägenhet och konstruktion är inte optimal för att arrangera ett derby mellan Sveriges två största klubbar.

Vi har emellertid i våra utredningar och i våra diskussioner med berörda parter funnit att vi med den organisation av match- och publikvärdar som byggts upp under senare år och med de erfarenheter som vunnits skall kunna arrangera en match av denna karaktär på Stadion. Vi har i många avseenden blivit utnämnda till att ha Sveriges bästa arrangörsorganisation och vi har bland annat numera en gedigen kunskap i att ta emot ett fullsatt Stadion. Givetvis kommer det att behövas en del extra säkerhetsåtgärder både inom och runt Stadion, men detta är något som vi känner oss säkra på att vi kan hantera.

Mycket viktigt i styrelsens bedömning har varit de samtal som förts med representanter från Järnkaminerna och Sektion F, där de klart har deklarerat att alla kommer att ställa upp på ett positivt sätt för att göra arrangemanget trevligt.
Samtal har också förts med AIK, som förklarat att klubben ser fram emot att få komma till Stadion och att de å sin sida skall verka för att fotbollsfesten skall bli en succé.
Efter alla tveksamheter som har föregått detta viktiga beslut känner jag mig säker på att vi kommer att få en oförglömlig derbyfest med allt det bästa som ett derby kan och skall innehålla.

Ansökan om arrangemangstillstånd har inlämnats till polismyndigheten under onsdagen. De diskussioner som förts ger oss goda förhoppningar om att tillståndet kommer att beviljas inom en snar framtid.

Lasse Erbom
Vice ordförande i Djurgården Fotboll