foto & design av marcus

Different Angles- Innovativ konstutställning experimenterar med former och skalor i Eslövs Kommunhus

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2012 20:49 CEST

Den 1 november bjuder konstnären Marcus Carlsson in till vernissage i Eslövs kommunhus. Temat för utställningen är ”Different Angles”. Marcus Carlsson visar upp ett sextiotal verk där han experimenterar med former och vinklar på ett nyskapande vis, med inspiration från sin karriär som fotograf.

Marcus Carlsson är född 1977. Efter en karriär som fotograf och entreprenör inledde han sin konstnärsbana 2009. Marcus upptäckte sitt intresse för konst av en ren slump, genom en sommarkurs i teckning på Fridhems folkhögskola. Han gick kursen för att bättra på sina färdigheter som tecknare av konstruktioner till sitt företag Ergoproduktion, men upptäckte på allvar sin passion för konst. Han blev förälskad i skissandet och kunde inte sluta när han väl upptäckt skisskonstens möjligheter. Efter kursen började Marcus Carlsson laborera med olika konstnärliga uttryckssätt, han studerade klassiska mästare och gjorde sina egna tolkningar av tidlösa stillebenmotiv i akvarell.

Inspireras av popkonst och karriären som fotograf

-   Min främsta inspirationskälla i ”Different Angles” är mina år som professionell fotograf. Genom att blanda element från fotokonsten med surrealistiska inslag och inspiration från kubismen strävar jag efter att vara med och skapa en ny konstgenre, som leker med färger, former, skalor och vinklar, säger Marcus Carlsson.

Ett exempel på hur fotokonstens värld integreras med konsten är de tavlor där konstnären målat pixlar i olika skalor, ett motiv som kan upplevas på många olika sätt beroende på skala och sammanhang. Popkonsten, med Andy Warhol som frontfigur, är en annan stor inspirationskälla för Marcus Carlsson.

Integrerar realism och surrealism

I utställningen, som totalt omfattar ett sextiotal verk i akryl, ingår bland annat två tavlor som föreställer Marcus Carlssons två första kameror, en Hasselblad och en Nikon som han investerade i redan som tonåring. Marcus betraktar tavlorna som ett sätt att knyta ihop det förflutna med framtiden.

- Det som inspirerar mig med konsten är möjligheten att integrera realism och surrealism. De fysiska lagarna begränsar mig inte på samma sätt när jag målar som när jag fotograferar. Det ger mig en frihet att kunna uttrycka mig helt fritt, säger Marcus Carlsson.

Hösten 2011 började han måla med färg, vilket resulterade i tavelserien ”Fruit”, som ställdes ut på galleri i Lund. Sedan våren 2012 är Marcus Carlsson ansluten till konstnärsbyrån Lime & Grafik i Malmö.  Utställningen i Eslövs kommunhus pågår till den 1 december.

För mer information om utställningen, kontakta Marcus Carlsson på 070-9378962