Digidel 2013

Digidel 2013 pressinbjudan till den 22 oktober Stockholm Waterfront Congress Center

Pressmeddelande  •  2012-08-31 07:42 CEST

Digidel 2013 presenterar – Dags att levla upp! Talarna klara till Digideldagen den 22 oktober under Internetdagarna Forum på Stockholm Waterfront Congress.

Det är dags att spurta eftersom kampanjens slutår nu närmar sig. Målet är att få med ytterligare 500 000 vuxna svenskar ut på nätet innan slutet av år 2013. 1,3 miljoner vuxna svenskar använder aldrig eller sällan Internet enligt Svenskarna och Internet 2011.

Ny statistik från Svenskarna och Internet 2012 släpps i samband med Internetdagarna och biten kring digital delaktighet presenteras av Olle Findahl direkt på Digideldagen. Åsa Zetterberg och Anders Nordh från Sveriges Kommuner och Landsting kommer berätta mer om e-tjänster och digital delaktighet vi kommer också tillsammans med SKL lansera "Utmaningen! - Sveriges smartaste lösningar för digital delaktighet".

Erik Fichtelius från Utbildningsradion presenterar filmen "De Bortkopplade". Det blir en fullspäckad dag där man får lära sig allt om att skala upp, gå vidare, ta sig an digitala agendan till att anta utmaningen. Missa inte det!

Såhär säger, Linda Sandberg som arbetar på kansliet om Digidel 2013:

– Det har varit en fantastisk resa fram till nu, vi har lyckats att få ut vårt budskap både politiskt och medialt. I dag börjar vi närma oss 300 partners. Vi finns med i Sveriges Digitala agenda som gott exempel på verksamhet som verkar för ett digitalt innanförskap. Digidelflaggan finns i alla län – det vill säga det görs utbildningsinsatser i Sveriges alla län och vi har snart 70 000 säkrade utbildningsinsatser registrerade på digidel.se. Digidel är också Nationell partner i Telecentre Europe och deltar i större kampanjer som Get Online Week. Vi har synts och hörts i både teve, radio och tidningar, nationellt, regionalt och lokalt. Vi är ett levande exempel på att många faktiskt kan hjälpa många! Alla som är med i Digidel eller som är nyfikna på Digidel tycker jag ska komma förbi vår digideldag. Det finns fantastiskt mycket att lära och många underbara eldsjälar att nätverka med.

Anmälan görs till Internetdagarna: www.internetdagarna.se

Kampanjen Digidel verkar för en ökad digital delaktighet i Sverige. Vi vill att alla ska våga, vilja och kunna ta del av samhällets digitala tjänster.

Kampanjens mål är att med gemensamma krafter få ytterligare minst 500 000 svenskar att börja använda Internet innan utgången av år 2013. Vi vill även bidra till att de som redan är på nätet blir än bättre på att ta tillvara möjligheterna som Internet erbjuder för att underlätta vardagssysslor, vara delaktig i samhällsutvecklingen, få en bättre vård och omsorg, större möjlighet till arbete och en bättre utbildning.

Digidels kansli hittar du hos .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) på Ringvägen 100,  Stockholm.

.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) är en av huvudfinansiärerna för kampanjen Digidel 2013 och bidrar med  insatser för digital delaktighet genom att tillhandahålla Digidelwebben, www.digidel.se och Digidels kansli samt avsätter medel ur Internetfonden för nydanande projekt inom området digital delaktighet.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom