ENACO

DigiPlex och Enaco tar nu nästa steg tillsammans i utvecklingen av datacenterkapacitet i Oslo

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 12:30 CEST

Enaco och DigiPlex har tecknat avtal om design och konstruktion för utbyggnad av DigiPlex nya datacenter i Oslo. Ordern i den här fasen av projektet har ett värde av NOK 40 million. Uppdraget är en vidareutveckling av tidigare samarbete mellan de bägge företagen, där Enaco varit med i utvecklingen av DigiPlex datacenter i Ulven.

DigiPlex är Norges ledande oberoende leverantör av IT Housing och erbjuder uthyrning av datorrum med tillhörande serviceavtal (SLA) för försörjningssystem, kylsystem etc.

- Det är mycket positivt och hedrande att vi fått den här ordern, säger Jim Korsan, Country Manager för Enaco i Norge. Vi ser mycket fram emot att vidareutveckla vårt samarbete med DigiPlex.

- Enaco har den kärnkompetens och den kostnadseffektivitet som vi söker hos en huvudleverantör, tycker Anders Korshavn, VD för DigiPlex i Norge. Det har de visat genom att vara konkurrenskraftiga i sitt anbudsförfarande och vid genomförandet av utbyggnaden av försörjningssystemet vid vår site i Ulven. Vi ser fram emot vidare samarbete med Enaco.

- DigiPlex är ett intressant företag och det här är ett lyft för Enaco Norge, säger Tom Ekevall Larsen, koncernchef och VD för Enaco i Norden. Det är också en markering av vår konkurrenskraft på den nordiska marknaden.

Enaco arbetar med utveckling, uppgradering och service av datacenter, med fokus på grön energieffektiv teknik. Enaco i Norge är en del av Enaco AB med huvudkontor i Sverige och med verksamhet i Sverige, Danmark och Norge. Enaco Norge är det senaste tillskottet i Enacogruppen och ett företag som växer stadigt.

För bild på Anders Korshavn, DigiPlex, besök www.lysbordet.no/?c=824&k=98502870dc
För bild på Tom Ekevall Larsen eller Jim Korsan, Enaco, besök: www.enaco.se/sidor/pressrum.aspx

För ytterligare information, kontakta:
Anders Korshavn, VD, Digiplex Norway AS
Tel: +47 23 20 78 60 (63)
E-post: ak@digiplex.no

Tom Ekevall Larsen, koncernchef och VD, Enaco AB, huvudkontor
Tel +46 514 846 00
Mobil + 46 761 35 21 25
E-post: tom.ekevall@enaco.se

Jim Korsan, Enaco AS i Norge
Tel: +47 97 51 30 03
E-post: jim.korsan@enaco.no

Om DigiPlex
DigiPlex är Norges ledande IT Housing-leverantör och har idag två stora datacenter i Oslo-regionen. Med över 10 års erfarenhet och mer än 40 stora kunder kan DigiPlex erbjuda en förutsägbar och säker IT-driftmiljö för de flesta behov.

Om Enaco
Enaco designar, bygger och servar säkra och avancerade datacenters och andra typer av kommunikationsrum. Med fokus på grön, hållbar och energieffektiv teknologi. Företaget grundades 1977 och har idag kontor i Stockholm (huvudkontor), Malmö, Göteborg, Köpenhamn och Oslo.