Sokigo

Digital besöksguide ökar tillgängligheten

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2016 13:09 CEST

Inför den stundande Utemässan och sommarsäsongen på Gammplatsen i Lycksele lanseras nu en digital guide som berättar om områdets natur och kultur – på fyra språk.

Gammplatsen, som ligger på en udde i Umeälven, rymmer såväl hembygdsområde, sameviste och stort skogsmuseum som intressanta fornlämningar och ett stadsnära naturreservat. Om detta berättas i den digitala guiden som innehåller texter, bilder och inläsningar. Genom att ladda hem en applikation till sin smarta telefon kan Gammplatsens besökare nu få information rakt in i sin telefon. Det kan vara fakta om ett hus, en naturtyp eller ett kulturspår.

Det är en så kallad augumentet reality-applikation som Gammplatsens aktörer tagit fram i ett LONA-projekt (Lokala naturvårdssatsningen) tillsammans med företaget SOKIGO (tidigare Cartesia) och projektet Sense Smart Region som leds av Luleå Tekniska Universitet. AR är en relativt ny teknik där informationen projiceras ovanpå din kameravy i telefonen.

- Nu är tiden mogen för digitala guider av det är slaget. Konsumenterna har telefoner som klarar den information som läggs in kopplad till geografiska angivelser, säger Anders Haraldsson, SOKIGO, som också är delprojektledare i Sense Smart Region.

Genom Gammplatsens digitala guide kan användaren läsa, lyssna och lära, både på plats eller hemma vid datorn via webben. All fakta finns på svenska, engelska, tyska och arabiska. Dessutom finns inläsningar på flera språk.

- Den här självguidningen gör det möjligt för oss att också berätta om områdets mindre kända sevärdheter. Användaren kan till exempel få veta mer om den gamla kyrkstaden eller de grova tallarna i reservatet, berättar Iréne Gustafson, Skogsmuseet.

- Att turister och inflyttade från andra länder också kan tillgodogöra sig informationen känns förstås dessutom väldigt bra.

App för smartphone: ladda ned applikationen Layar (i Playbutiken för Android, i App Store för Iphone) och i appens Geo Layer, sök efter ”Gammplatsen”. Men tänk på att AR endast kan upplevas på plats.

Här finns webbversionen: www.skogsmuseet.se/lyckseles-vagga

Mer om Gammplatsen: http://www.skogsmuseet.se/gammplatsen

Mer om Sense Smart Region: http://sensesmartregion.se/
Projektet Sense Smart Region är delfinansierat av Europeiska Unionen.

Om du vill veta mer om lösningen - Digital Guide, kontakta:

Anders Haraldsson, Sokigo
anders.haraldsson@cartesia.se

Om Sokigo

Sokigo är Sveriges största leverantör av systemlösningar för den kommunala marknaden samt marknadsledande i Sverige inom verksamhetsnära Geografisk IT.

Sokigo levererar effektiva IT-lösningar för digital samverkan och vi brinner för att i nära samverkan med våra kunder utveckla metoder och lösningar för att skapa långsiktiga förbättringar för företag, miljö, samhälle och människor.

Sokigo har idag ca 120 anställda med kompetens och erfarenhet inom olika områden och branschsegment. Kontor finns placerade i Sundbyberg, Lycksele, Köping, Gävle, Borlänge, Mora, Västerås, Stockholm och Göteborg.

Mer: www.sokigo.se

Om Addnode Group

Addnode Group erbjuder verksamhetskritiska IT-lösningar till utvalda marknader inom både privat och offentlig sektor. Vi förvärvar, bygger och utvecklar bolag som levererar IT-lösningar för specifika behov hos våra kunder.

Varje dag använder 500 000 ingenjörer våra system för att utveckla och underhålla produkter, byggnader och anläggningar. 100 000 tjänstemän i offentlig sektor använder våra lösningar för kommunal och statlig förvaltning. Vi är 1 200 medarbetare i Sverige, Danmark, Finland, Indien, Norge, Serbien, Slovakien, Storbritannien, Tyskland, USA och Österrike. 2015 uppgick nettoomsättningen till 1 900 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.