Digital Illusions AB

Digital Illusions licensierar ut ytterligare spel

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 09:31 CEST

Digital Illusions licensierar rättigheterna att utveckla Playstation Portable- (PSP), Xbox- och Playstation 2-versionerna av sitt icke namngivna spel till Electronic Arts studio i Storbritannien. Lanseringen kommer att ske under 2006/2007, samtidigt som produkten kommer till Xbox 360 och Playstation 3. Dessutom meddelar bolaget att PSP-versionen av Battlefield 2 Modern Combat är lagd på is.

- För Digital Illusions är licensiering en attraktiv lösning eftersom bolaget inte har personella resurser att utveckla alla spelversioner internt i dagsläget, säger Patrick Söderlund, vd på Digital Illusions.

I spelbranschen lanseras betydande produkter på alla stora plattformar samtidigt, för att uppnå maximal räckvidd och omsättning. Digital Illusions fokuserar på att snabbt bli bland de ledande utvecklarna för kommande generationers plattformar; Xbox 360 från Microsoft och Playstation 3 från Sony. Digital Illusions licensierar ut produktionen för vissa plattformsversioner, eftersom bolaget genom det får en större produktportfölj utan extra kostnad.

Digital Illusions licensierar rättigheterna till produktionen av Xbox- och Playstation 2 (PS2)-versionerna av det icke namngivna spelet till Electronic Arts (EA). Dessa versioner var planerade att utvecklas internt tidigare. Nu flyttas alltså utvecklingen av dem till EA:s Englandsstudio. Digital Illusions har dessutom tecknat ett avtal om licensiering av utvecklingsrättigheterna för PSP-versionen av samma spel, till EA:s studio i England.

Tack vare licensieringen har Digital Illusions inte några egna utvecklingskostnader för produkterna och får royalty från och med det första sålda spelet för plattformen, istället för först när spelet tjänat in sin utvecklingsbudget. Bolaget får samtidigt en lägre royaltynivå per sålt spel av de licensierade versionerna, eftersom de utvecklas externt.

Digital Illusions äger varumärket som spelet grundar sig på och ska därmed godkänna produkterna som utvecklas externt, innan den når marknaden.

Det ickenamngivna spelet för PSP, Xbox och PS2 planeras att lanseras under 2006/2007, samtidigt som spelversionerna för PC samt de kommande konsolerna Xbox 360 och Playstation 3 släpps. Förläggare av spelet är Electronic Arts.

PSP-versionen av Battlefield 2 Modern Combat, som skulle lanseras under det första kvartalet 2006, har lagts på is. Anledningen är främst brist på personella resurser. Om, och i så fall när, PSP-versionen ska släppas är i dagsläget inte beslutat. Spelet lanseras för Xbox och PS2 under fjärde kvartalet 2005 och för Xbox 360 under första kvartalet 2006.

Digital Illusions spellanseringsplan

Titel
Plattform
Genre

BF2 Modern Combat
PS2, Xbox
Q4 -05

BF2 Special Forces
H2 -05

BF2 Modern Combat
Xbox 360
Q1 -06

H1 -06

H2 -06

PC, PS3, Xbox 360, PS2*, Xbox*, PSP*
2006/2007

PC, PS3, Xbox 360
Action

* Utvecklingen licensierad till EAUK
** FPS är en förkortning av first person shooter

För ytterligare information kontakta:
Jenny Huldschiner, informationschef, 08-658 78 03, press@dice.se eller ir@dice.se

Om Digital Illusions
Digital Illusions CE AB är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar interaktiv underhållning för de marknadsledande spelplattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelarenan, där huvudmarknaderna utgörs av USA och Europa. Bolaget grundades 1992 och har idag cirka 200 anställda vid sina kontor i Stockholm och Toronto (Kanada). Bland utvecklade titlar kan nämnas Battlefield 1942, Battlefield Vietnam och Battlfield 2 samt RalliSport Challenge 1 och 2. Digital Illusions aktier är sedan 1998 noterade på Nya Marknaden i Stockholm och handlas under tickersymbolen ”Dice”. Ytterligare information om företaget finns tillgänglig på www.dice.se.