Digital Illusions AB

Digital Illusions tar Battlefield till Xbox Live

Pressmeddelande   •   Maj 11, 2004 08:36 CEST

Digital Illusions prisbelönta spelserie Battlefield kommer till Microsofts Xbox. Spelet kommer heta Battlefield: Modern Combat och är en vidareutveckling av Battlefield för Playstation2. Förläggare är Electronic Arts.

- Battlefield utvecklas nu för tre av fyra etablerade plattformar. Det ger oss möjlighet att nå nya målgrupper och ta andelar på flera olika marknader, säger Patrick Söderlund, vd på Digital Illusions.

Under våren 2003 annonserades tre nya avtal med Electronic Arts. Battlefield: Modern Combat för Playstation2 (PS2) var en av dessa produkter. Den nu namngivna titeln, Battlefield: Modern Combat för Xbox, är en vidareutveckling av denna titel. Spelet är anpassat för Xboxen, vilket innebär att det drar full nytta av konsolens kapacitet både visuellt och prestandamässigt.

Battlefield: Modern Combat för Xbox är ett multiplayerspel, vilket gör att upp till 24 personer kan spela mot varandra samtidigt via internet. Onlinespel kräver Xboxkonsolen och ett Xbox Live-abonnemang.

Battlefield: Modern Combat utvecklas på Digital Illusions Göteborgskontor och utspelar sig i modern tid. Spelaren kan välja mellan fler än 30 olika sorters fordon, 70 vapen och att tillhöra en av tre supermakter; Kina, USA eller en nyformad Mellanösternkoalition.

Battlefield: Modern Combat för Microsofts Xbox kommer att säljas till fullpris för cirka 50 USD. Electronic Arts förlägger och distribuerar spelet.

Digital Illusions visar fyra nya spel under världens största spelmässa E3, som pågår i Los Angeles mellan den 12 och 14 maj. Förutom Battlefield: Modern Combat för Xbox och PS2, visas även Battlefield 2 för PC och Rallisport Challenge 2 för Xbox.

För ytterligare information kontakta:
Patrick Söderlund, vd, Digital Illusions
E-post: patrick.soderlund@dice.se