Digital Illusions AB

Digital Illusions tecknar nytt stort avtal med Electronic Arts

Pressmeddelande   •  Sep 10, 2003 08:43 CEST

Digital Illusions CE AB tecknar ett av sina viktigaste avtal hittills med världens största spelförläggare, Electronic Arts. Det nya spelet baseras på en helt ny idé som Digital Illusions tagit fram och äger de intellektuella rättigheterna till. Det nya kontraktet beräknas vara värt cirka 50 Mkr, plus framtida eventuella royaltyintäkter.

Det nya avtalet omfattar utvecklingen av en helt ny spelidé för initialt två plattformar; PS2 och Xbox. Utvecklingen kommer att ske vid bolagets Göteborgskontor. Titeln, som ännu inte är officiell, planeras att lanseras under våren 2005.

- Avtalet är ytterligare ett bevis på Digital Illusions förmåga att ta fram och sälja in egna spelkoncept, som de stora förläggarna vill satsa på. Kontraktet ligger dessutom helt i linje med vår nya affärsstrategi som bygger på utveckling av egna varumärken som Digital Illusions äger, säger Patrick Söderlund, vd för Digital Illusions.

- Kontraktet ger oss en garanterad produktionsbudget under nästan två år och produkten förväntas ha mycket goda förutsättningar att generera extra intäkter i form av royalty till bolaget under 2005 och 2006, säger Patrick Söderlund, vd för Digital Illusions.

För ytterligare information kontakta:
Patrick Söderlund, vd, Digital Illusions
E-post: patrick.soderlund@dice.se