Digital Illusions AB

Digital Illusions utvecklar Battlefield 2142

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2006 16:45 CET

Kampen för överlevnad utspelar sig år 2142. Sveriges största spelutvecklare Digital Illusions utvecklar en ny titel i den prisbelönta Battlefieldserien: Battlefield 2142 för PC. Det efterlängtade spelet planeras att lanseras över hela världen under hösten 2006. Förläggare är Electronic Arts.

I mitten av oktober 2005 tecknade Digital Illusions avtal om ett PC-spel i shootergenren som nu namnges. PC-spelet Battlefield 2142 bygger på samma tekniska plattform som Battlefield 2 och utvecklas på bolagets Stockholmskontor. Spelet är en fristående produkt och baseras på Digital Illusions eget varumärke.

- Battlefield har länge varit synonymt med innovativ och förstklassig multiplayeraction. Nu tar vi klivet in i framtiden, säger Marcus Nilsson, senior producer på Digital Illusions.

Handlingen i den nya produkten utspelar sig i framtiden. I Battlefield 2142 tvingas spelarna att välja mellan två militära supermakter i det avgörande slaget för överlevnad. År 2142 har en ny istid förlamat stora delar av jorden och världsmakterna samlar sina krafter. Upp till 64 spelare kan möta varandra i två lag. Med spelarens framgång följer befordran och belöningar i form av nya vapen, medaljer och mycket mer.

Electronic Arts förlägger och distribuerar Battlefield 2142. Lanseringen är planerad till hösten 2006.

För ytterligare information kontakta:
Jenny Huldschiner, informationschef, 08-658 78 03
E-post: press@dice.se eller ir@dice.se

Om Digital Illusions
Digital Illusions CE AB är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar interaktiv underhållning för de marknadsledande spelplattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelarenan, där huvudmarknaderna utgörs av USA och Europa. Bolaget grundades 1992 och har idag cirka 220 anställda vid sina kontor i Stockholm och Toronto (Kanada). Bland utvecklade titlar kan nämnas Battlefield 1942, Battlefield Vietnam och Battlefield 2 samt RalliSport Challenge 1 och 2. Digital Illusions aktier är sedan 1998 noterade på Nya Marknaden i Stockholm och handlas under tickersymbolen ”Dice”. Ytterligare information om företaget finns tillgänglig på www.dice.se.