Digital Illusions AB

Digital Illusions utvecklar Battlefield Vietnam

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2003 09:46 CEST

Som Digital Illusions CE AB tillkännagav den 4 juni 2003 tecknades ett nytt avtal för utvecklingen av en PC-produkt för världens största spelförläggare, Electronic Arts. Bolaget uppskattar att försäljningen av den nya produkten, Battlefield Vietnam, som släpps under våren 2004 kommer att uppgå till minst 500 000 enheter.

Utvecklingen sker på Digital Illusions Kanadakontor. Spelet är en fristående produkt och baseras på Digital Illusions egen idé, som bygger vidare på succékonceptet Battlefield 1942. Handlingen i den nya produkten utspelar sig under Vietnamkriget.

– Det har gjorts otaliga filmer om Vietnamkriget och intresset kring konflikten är fortfarande stort. Vi tror att Battlefield Vietnam kommer att sälja bra, framför allt i USA, säger Patrick Söderlund, vd för Digital Illusions.

– Kontraktet ger oss en garanterad produktionsbudget och Battlefield Vietnam förväntas ha goda förutsättningar att generera extra intäkter i form av royalty till bolaget under nästa år, säger Patrick Söderlund, vd för Digital Illusions.

Battlefield Vietnam kommer att innehålla ny teknologi som möjliggör nya funktioner och nya spelsätt. Banorna utspelar sig bland annat runt gatustrider i Saigon och djunglerna som omger Ho Chi Minh Trail. Spelarna kan välja mellan att ingå i två olika styrkor; USA eller Nordvietnam/Vietcong. Exempel på fordon som används är tidstypiska pansarvagnar, helikoptrar och stridsplan.

I september 2002 lanserade Digital Illusions succéspelet Battlefield 1942, tillsammans med Electronic Arts. Fram till slutet av mars 2003 hade spelet sålts i drygt en miljon enheter.

För ytterligare information kontakta:
Patrick Söderlund, vd, Digital Illusions
E-post: patrick.soderlund@dice.se