DreamHack AB

Digital landskamp mellan Finland och Sverige på Gamex

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 15:25 CEST

PlayDH.com presenterar stolt Den Digitala Landskampen på Gamex 4-7 november 2010. Sverige och Finland gör upp i en virtuell finnkamp i e-sport över Telias bredband.

Det finns en härlig sportslig rivalitet mellan Finland och Sverige. Alla känner till den klassiska Finnkampen i friidrott där Sveriges och Finlands bästa atleter gör upp varje år. Samma rivalitet hittar vi ishockey där de finska lejonen ställs mot Tre Kronor gång på gång.

Sverige spelar från Gamex – Finland från DigiExpo
Nu är det dags att utkämpa det digitala slaget mellan Finland och Sverige. Det är dags att se vilken nation som är bäst i E-sport när DreamHack arrangerar en Digital Landskamp mellan nationerna. Evenemanget arrangeras av världens största digitala festival DreamHack tillsammans med våra partners RockStar Energy och BenQ i Telias monter på den nya mässan Gamex i Stockholm.

- Den Digitala Landskampen blir en fantastisk kick-off inför finalen av DreamHack On Tour 2010 på världens största digitala festival DreamHack Winter 2010. Sverige är en av de ledande e-sportnationerna i världen och nu har vi möjligheten att mäta krafterna mot våra finska bröder på ett sätt som aldrig gjorts tidigare, säger Fredrik Nyström, pressansvarig på DreamHack.

Matcherna spelas i StarCraft II®: Wings of Liberty™ by Blizzard Entertainment, Counter-strike 1.6 samt FIFA 11 över Telias bredband. Det svenska laget kommer sitta i Telias monter på Gamex och det finska laget kommer sitta i Peliliigas monter på DigiExpo.

Svenska truppen
Counter-strike 1.6: Lions
StarCraft II: SK-Gaming - MaDFrog
FIFA 11: Uttagning sker på Gamex

Finska truppen
Counter-strike 1.6: Playzone
StarCraft II: Mousesports - Naama
FIFA 11: Uttagning sker på DigiExpo

Alla matcher livesänds på nätet
Alla matcher livesänds på PlayDH.com av Amok Studios, som bland annat ligger bakom SVT:s sändningar från DreamHack. Det kommer vara professionella kommentatorer och alla kan följa matcherna, för- och eftersnacket live på nätet.

Teliamontern på Gamex
På över 500 kvadratmeter presenterar Telia, DreamHack. Inferno Online och PlayDH den digitala ungdomskulturen på Gamex. I montern kan man se och uppleva esport, prova på och tävla i aktuella spel. Lära sig mer om DreamHack och Telias produkter som 4G och det digitala hemmet.

DreamHacks partners BenQ och RockStar Energy är sponsorer till Den Digitala landskampen och möjliggör evenemanget bland annat genom att sponsra alla tävlingar med prispengar som de vinnande laget kan ta hem. Alla matcher kommer spelas på BenQs nylanserade 120hz skärm och det kommer finnas RockStar Energy för alla fans att dricka i montern.

Om DreamHack
DreamHack är världens största datorfestival och innehar det officiella världsrekordet för världens största LAN-party i Guinness Rekordbok. Under 2009 nådde DreamHack över 200 000 unika besökare med sina aktiviteter runt om i världen. DreamHack arrangerar varje år flera festivaler, LAN-kval, mässor och utställningar. Vårsäsongen avslutas med säsongsfinal på DreamHack Summer och höstsäsongen avslutas med DreamHack Winter. De stora festivalerna pågår i fyra dagar och har öppet dygnet runt. Samtliga DreamHacks festivaler är alkohol- och drogfria och till för alla åldrar.

För mer information: www.dreamhack.se