Anoto Group AB

Digital Penna och Papper från Anoto i extrem utmaning i Johan Ernst Nilsons Seven Summits projekt

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2006 15:43 CET

Den svenska äventyraren Johan Ernst Nilson kommer att testa Anoto teknologi för digital penna och papper i extrema förhållanden under de sista expeditionerna i Sevens Summits -projektet. I december 2006 kommer han att använda sig av digital penna och papper när han bestiger Mount Carstensz i Papua Nya Guinea och senare även Mount Vinson i Antarktis innan han nästa år ger sig av till Mount Everest. Under expeditionerna kommer Johan att använda Anoto teknologi för att samla in data, skriva dagbok och rita upp rutter. Datat lagras i pennan och överförs antingen via en dockningsstation eller trådlöst till en laptop i baslägret.

Anoto teknologi för digital penna och papper visade sig tidigare i år fungera utmärkt under extrema förhållanden med låga temperaturer, höga höjder, hög fuktighet och hårda vindar under Johans expedition till Aconcagua i Argentina. Aconcagua är det högsta berget i världen utanför Himalaya massivet och är känt för att utgöra ett av de tuffaste utmaningarna för bergsbestigare.

“När man bestiger världens högsta berg fungerar det inte med otymplig och tung utrustning,” säger Johan Ernst Nilson. ”På Aconcagua behövde jag ha möjlighet att göra anteckningar och ritningar uppe på berget och snabbt få iväg dem till medlemmarna i mitt team, mina partners och media över hela världen. Den digitala pennan fungerade otroligt bra – jag kunde göra allt detta på ett naturligt sätt och ändå tog den knappt någon plats i fickan.”

“Vi ser Johan som något av den ‘extrema fältarbetaren,” säger Ebba Åsly Fåhraeus, VP Sales Marketing Forms på Anoto Group AB. “Johan – kanske i ännu större grad än våra andra användare - behöver ett pålitligt och användarvänligt verktyg för att samla in data men som samtidigt tillåter full mobilitet. Att Johan använder sig av digital penna under väldigt tuffa omständigheter är det ultimata beviset på Anoto Extreme Functionality. Om det fungerar under sådana omständigheter kommer det att fungera näst intill överallt. Under de sista expeditionerna i Seven Summits –projektet kommer Johan också att skicka information via digital penna direkt till vår websida. Det är fascinerande att kunna följa hans äventyr på så nära håll även om vi befinner oss på andra sidan jorden.”

Johan Ernst Nilson är en av Europas mest erfarna äventyrare och bergsbestigare med fler än 20 expeditioner bakom sig. Han har jobbat med forskning i Antarktis och Himalaya området och är även en meriterad fotograf och filmare som jobbat med bl.a. Discovery Channel och National Geographic. För tillfället håller Johan på att genomföra sitt största äventyr någonsin – The Seven Summits; ett försök att nå de högsta topparna på varje kontinent med Mount Everest som sista etapp.

För att följa Johan’s expeditioner gå in på www.anotoextreme.com

För ytterligare information kontakta:

Ebba Åsly Fåhraeus; VP Sales Marketing Forms, Anoto Group AB +46 733 45 12 28

Maria Galvin; Corporate Communications Manager, Anoto Group AB +46 733 45 10 21

Anoto Group AB
är ett svenskt, högteknologiskt företag med unika lösningar för överföring av handskrift från papper till digitala media och inläsning av tryckt text. Företagets produkter och tjänster bygger på digital kamerateknik och bildbehandling i realtid. I dag arbetar Anoto Group med två varumärken: Anoto®– en totallösning med pappers-, penn- och serverteknologi som kopplar samman skrivpapper med den digitala världen och C-Pen® – en läspenna som kan lagra, översätta och skicka tryckt text. Anoto Group har ca. 115 anställda, kontor i Lund (huvudkontor), Boston, Oakland och Tokyo. Större ägare är bland andra Norden Technology, Logitech International S/A, Robur och DNB. Anoto Group:s aktie är noterad på Nordiska Börsens Mid Cap lista under tickern ANOT. För mer information: www.anoto.com