Idog konsult och hantverk i Saxnäs

Digital revolution för kortmakeri och scrapbooking

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2011 00:19 CET

Trenden att använda digitala stämplar har vuxit sig stark i USA och har nu nått Sverige med full kraft. Det är vanligt med digital scrapbooking där man gör fotosidor med collage och dekorationer i datorn för att skriva ut eller för att spara digitalt.  Nu har även det arbetsättet kommit till den mer traditionella stämpelhobbyn där stämplar av gummi redan tidigare fått konkurrens av clear stamps av silikon.

Flera svenska kreatörer har startat upp digitala versioner vid sidan av sina stämplar i traditionellt gummi. En av dem är Floweret webbutik som drivs av Camilla Stenlund i Saxnäs, södra lappland.

"Det är ett sätt att testa nya bilder innan jag satsar på att trycka dem i gummi eftersom det är en större investering än att ge ut dem digitalt" säger Camilla. "Samtidigt ställer det högre krav på tätare uppdateringar och fler nyheter då kunderna vänjer sig vid fler nya stämplar oftare när produktionstiden blir kortare än vid gummitillverkningen"

Digitala stämplar kan skrivas ut direkt från din dator och användas precis som en bild som du får när du stämplar med en vanlig gummistämpel eller clearstamp och stämpeldyna. Skillnaden som gör digitala stämplar snäppet bättre är att du kan bestämma vilken storlek du vill ha på stämpeln varje gång du använder den, inte som med vanliga stämplar där du begränsas rent fysiskt av bara en enda storlek per stämpel. Dessutom slipper du besväret med förvaring för du har dem alla i datorn, redo att användas på ett kick och de tar ingen plats. En stämpel av gummi är oftast monterad på en träkloss och är därmed mycket utrymmeskrävande.

"Ett enkelt sätt att bedriva handel via internet också eftersom man inte behöver skicka något rent fysikt utan all frakt går genom e-post" påpekar Camilla Stenlund. Ännu en fördel med denna metod är att Camilla kan arbeta hemifrån och sköta hela processen själv utan att behöva mellanhänder eller investeringar i gummitryckpressar för stämpeltillverkning.

Ett flertal rena digitala stämpelbutiker dyker upp i Sverige nu och flera etablerade stämpeltillverkare satsar på att ha digitala stämplar som komplement till sina andra varor. Detta för att det dels finns ett allt större intresse och för att de olika formerna kompletterar varandra, som kassettbanden var till LP:skivan.

Kanhända är det en fluga men troligen är det fråga om en utveckling av produkterna och den digitala stämpeln kommer förmodligen inte att helt slå ut gummistämpeln.

"Nej hantverkskänslan som man får när man arbetar med gummistämpel och stämpeldyna är oslagbar så det kommer  att finnas kvar, men valfriheten lockar allt mer och då är den digitala stämpeln fantstisk." avslutar Camilla och tar upp pennan för att analogt skissa vidare på nya stämplar.

Floweret.se är en webbutik som drivs av Idog konsult och hantverk som fokuserar på digitala stämplar för skapande hobbies. Företaget finns i Saxnäs, Södra lapplands fjälltrakter.