NEC Scandinavia

Digital skyltning blir ännu snyggare med ny skärm från NEC

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 13:37 CEST

Kista, 1 oktober 2012 - NEC Display Solutions lanserar idag sitt senaste tillskott i MultiSync-portföljen, en professionell 40-tums LCD-skärm, NEC MultiSync® X401S. Storformatsskärmen använder Edge LED-teknik för att kombinera effektivitet med elegans i en superslimmad och lätt design.

MultiSync® X401S är perfekt som informationskälla inom detaljhandeln och i publika miljöer med många människor i rörelse så som flygplatser, transportområden och för kontrollrumsapplikationer. Skärmens design gör den enkel att integrera i miljön där den placeras.

− Digitala publika skärmar blir allt vanligare och kraven på skärmarnas funktionalitet ökar i samma takt. Vår XS-serie uppfyller de höga kraven på bildkvalitet, hållbarhet och tillförlitlighet tack vare NECs teknik, erfarenhet och tidlösa design, säger Henrik Breda, nordisk försäljnings-och marknadsdirektör på NEC Display Solutions.

Skärmens HD-upplösning på 1080p och Edge LED-teknik ger genomgående bra bildkvalitet vid dygnet runt drift. Tekniken gör också skärmen smal, lätt och enkel att integrera i platsbegränsade miljöer. Med en programmerbar ljussensor justeras ljusstyrkan automatiskt enligt omgivningens ljusförhållanden. Detta bidrar till minskad strömförbrukning medan innehållet på skärmen förblir reglerat starkt och tydligt i miljöer där ljuset ändras. Dessa funktioner ger ökad effektivitet och minskar driftskostnader.

− Minskad tjocklek och vikt gör X401S lätt att hantera och integrera i olika miljöer. Vår OPS STv2-teknologi, framtagen tillsammans med Intel, gör det möjligt för användare att ansluta integrerade PCs eller andra utbyggnadsmoduler som HDSDI. Kombinationen av genomgående god kvalitet, smidig styrning och bra funktionalitet erbjuder både användarvänlighet och bättre kontroll över samtliga skärmar som ingår i nätverket, avslutar Henrik Breda.

Prestanda offras inte till förmån för de många funktionerna. Skärmen ger 700cd/m2 ljusstyrka och har en matt reflektionspanel. Bildkvaliteten kan förbättras ytterligare med valfri färgkalibrering. På detta sätt kan bland annat logotyper och bilder återges imponerande exakt. Skärmen är också DICOM-kompatibel vilket gör att den kan användas för medicinska ändamål.

MultiSync® X401S stödjer NECs värmereglerande styrsystem som tillåter användaren att övervaka och kontrollera värmen inne i displayen. Värmehanteringen bidrar till att säkerställa tillförlitlighet och en lång livslängd för skärmen.

Standardfunktioner i XS-serien inkluderar:

- OSD-rotation för stående porträttläge

- Nätverksanslutning med SNMP-stöd för fjärrstyrning

- Automatiska e-postmeddelanden för varning och diagnostiska ändamål

- Komplett utbud av anslutningar för DisplayPort, HDMI och DVI

Seriekoppling via DVI kan integrera upp till nio enheter i nätverket. Detta ger hög flexibilitet utan extra kostnad och är speciellt viktigt när signalerna måste vara stabila för videoväggar eller back-to-back-installationer.

Tillgänglighet och garanti

NEC MultiSync® X401S kommer att finnas tillgänglig fr.o.m. oktober 2012 till det rekommenderade priset 16 650 exklusive moms. Varje enhet levereras med en nätsladd, VGA-kabel, användarmanual på CD-ROM och skärmskydd. Programvara för LAN-kontroll kan laddas ner gratis. NEC Display Solutions erbjuder en treårig garanti som inkluderar även bakgrundsbelysningen.

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Breda, Nordisk försäljnings-och marknadschef på NEC Display Solutions

Telefon:+47 92 25 50 58, E-post: henrik.breda@emea.nec.com

Ann Kjellser, PR Manager EMEA, NEC Display Solutions Europe
Telefon +46(0)72 162 8719, E-post: ann.kjellser@emea.nec.com

NEC Scandinavia AB

NEC är en av världens ledande leverantörer av data- och telekommunikationsprodukter. Företaget grundades 1899 i Tokyo, och är idag en koncern med cirka 145 000 anställda och en omsättning på 42 miljarder USD. NEC tillverkar över 15 000 olika produkter från microchips till satellitstationer. NEC Scandinavia AB etablerades i Norden 1984 och kontor finns idag i Oslo, Helsingfors, Malmö, Göteborg och Stockholm, där huvudkontoret ligger. NEC:s produktutbud i Norden och Baltikum omfattar projektorer och lcd-skärmar, kommunikationsplattformar samt lösningar för molntjänster. Företaget har även ett brett produktutbud riktat mot tele- och bredbandsoperatörer, med exempelvis backhaul-lösningar som innefattar mikrovågslänk, optisk transmission samt migreringslösningar mot all IP, Femtoceller, LTE-nät samt accessprodukter för bredband. För ytterligare information besök: www.nec.se