Yoddla

Digital startup tar in 300'000 i såddkapital

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2015 15:43 CEST

Faluföretaget Yoddla AB tar in 300’000 kronor i en förinvestering från statliga ALMI Invest. Pengarna ska användas för att testa företagets produkt, ett onlinebaserat affärsstöd för små och medelstora företag, mot marknaden.

- Idag har vi, efter ett par tusen utvecklingstimmar, en färdig produkt som vi är mycket nöjda med, säger företagets VD Jonas Grenfeldt. Nu handlar det om att ta Yoddla till marknaden så snabbt och effektivt som möjligt för att testa bärigheten och på sikt kunna utmana de etablerade affärssystemen på marknaden, fortsätter han.

Yoddla är ett onlineverktyg som låter företag sköta kundhantering, projektadministration och fakturering i ett och samma verktyg. Vanligtvis brukar man få använda flera olika tjänster för att lösa de olika momenten, eller så får man betala ganska stora pengar för ett större affärssystem. I Yoddla har vi en disruptiv strategi där vi förenklar både funktions- och prismässigt för kunden, menar Jonas Grenfeldt.

- Vi jobbar mycket med enkelhet för kunden. För ett lågt, fast pris varje månad får man full tillgång till alla funktioner i Yoddla. Vår målsättning är inte att vara det bästa projektverktyget någonsin eller det bästa CRM-stödet. Yoddla ska vara tillräckligt bra på allt, och vara bäst på att hjälpa företaget genom hela flödet från offert, via projekt och tidrapportering, till faktura, säger han.

Höga målsättningar

Verktyget saknar idag möjligheter för bokföring, något som företaget löst genom kopplingar till andra system. Idag finns till exempel en färdig koppling till leadstjänsten Fixido och den populära faktureringstjänsten Billogram, och under sommaren kommer en koppling till Fortnox bokföring.

- Innan årsskiftet ser vi också en koppling till Visma, och vi har också börjat diskutera direktkopplingar till exempelvis bokföringsbyråer, berättar Jonas Grenfeldt. På sikt är planen att ta in mer kapital för att kunna expandera i både Sverige och utomlands. Allt vi gör är byggt för att kunna skala, avslutar han.

Såddinvestering från Almi

Håkan Alfon är Investment Manager på ALMI Invest. Han menar att teamet bakom en produkt ofta är minst lika viktigt som produkten själv.

- Jag tror på Yoddla som produkt och den möjlighet till uppskalning som finns i affärsmodellen, detta sammantaget med ett starkt och kompetent team gör att bolaget har de förutsättningar som behövs för att nå både den nationella och internationella marknaden. Detta ligger helt klart i linje med vad ALMI Invest skall investera i och jag ser fram emot att få vara med på denna resa tillsammans med Jonas och hans team avslutar Håkan Alfon.

Yoddla AB drivs av Jonas Grenfeldt, som också arbetar som VD på kommunikationsbyrån Panang Kommunikation i Falun, och Andreas Bergman som är bosatt i Stockholm och arbetar som servertekniker och projektledare.

Kontakt:

Jonas Grenfeldt, Yoddla AB: 0733-663007

Håkan Alfon, ALMI Invest: 0706-588313

Yoddla är ett webbaserat affärsstöd för små och medelstora tjänsteföretag. Systemet är följer säljprocessen från CRM och lead, via offert och orderbekräftelse, genom projekt och tidrapportering, till faktura. Allt till ett lågt, fast pris.