Centerpartiet i Västra Götaland

Digitalisering av biografer

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 14:06 CET

Ulf Eriksson, regionfullmäktigeledamot (C) ställde idag en fråga om stöd till digitalisering av biografer.

- Det finns risk att många kommuner riskerar att förlora sin biografverksamhet, säger Ulf Eriksson i en kommentar med anledning av svaret från Anneli Stark. Av svaret från kulturnämndens ordförande framgår att hon inte är beredd att satsa några extra medel för att möjliggöra stöd till lokala biografer. - Läget är allvarligt då det behövs insatser för att hindra en biografdöd, konstaterar Ulf Eriksson.

Frågan

Till kulturnämndens ordförande Anneli Stark om digitalisering av biografer i Västra Götaland

Biografverksamhet är en viktig del av kulturutbudet i Västra Götaland. Under 2010-2011 sker ett teknikskifte från analog till digital distribution och visning av film för samtliga biografer i Sverige, en investering på 700-900 tkr per salong.

I Västra Götaland skulle det behövas en regional engångsinsats mellan 6-9 miljoner för att teknikomvandla samtliga biografer. Detta kan t ex jämföras med de insatser som regionen gör på filmproduktion (65-80 miljoner), I denna jämförelse är summan för digitalisering betydligt humanare, men viktig för att kunna visa den film som produceras. I regionens budget för 2011 finns 3 miljoner avsatt för digitalisering av biografer, detta är som framgår ovan en för liten summa för att klara den omställning som sker.

Min fråga till kulturnämndens ordförande är:

Vill du medverka till att anslaget för 2011 höjs så att alla de biografer och som vill digitaliseras kan få stöd.

Ulf Eriksson ( c )

Centerpartiet i Västra Götaland. Ulf Eriksson är regionfullmäktigeledamot från Falköping.