Digitaliseringskommissionen

Digitaliseringskommissionens analytiker blir rådgivare åt EU-kommissionär

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2013 09:57 CET

Neelie Kroes, EU-kommissionär med ansvar för den europeiska digitala agendan, har nyligen utsett nya ledamöter till sin rådgivande expertgrupp Young Advisory Expert Group (YAG). En av de nya utvalda till gruppen, som i dag består av 25 medlemmar i åldern 17-35 år från hela Europa, är Janne Elvelid, analytiker på Digitaliseringskommissionen.

”Det är viktigt att vi arbetar aktivt för att påverka de it-politiska frågorna på EU-nivå. I förlängningen är det därifrån vi får förutsättningar för hur vi ska digitalisera Sverige. Jag är glad över att ha blivit utvald till gruppen och ser fram emot att föra fram vår bild av hur Europa och Sverige ska digitaliseras”, säger Janne Elvelid.

”Genom att jag haft förmånen att få vara med och driva internetvaneundersökningen ”Svenskarna och Internet” under närmare 10 år har jag fått goda insikter i hur internet används och påverkar enskilda människors vardag”, säger Elvelid. ”Att titta på hur internet utvecklats i ett land som Sverige är fortfarande som att öppna ett fönster till framtiden för vissa länder.”

Young Advisory Expert Group har en rådgivande funktion till EU-kommissionär Neelie Kroes. De träffas för att diskutera frågor om it-policy med kommissionären ca 2-3 gånger årligen. Det första mötet för den nya gruppen äger rum 4 mars i samband med konferensen "Grand Coalition for Growth and Jobs".

För mer information kontakta:
Isobel Hadley-Kamptz
Digitaliseringskommissionen
isobel.hadley-kamptz@regeringskansliet.se

Digitaliseringskommissionen verkar på uppdrag av Näringsdepartementet för det IT-politiska målet "Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter". Att göra det innebär både att analysera utvecklingen och kommunicera digitaliseringens möjligheter och den digitala agendan. Uppdraget ska slutredovisas senast den 31 december 2015. Läs mer på www.digitaliseringskommissionen.se