Microsoft Sverige AB

Digitalt Drömska Nokia N73 – utmanar på allvar digitalkameran

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2006 11:10 CEST

Berlin och Hong Kong – Nokia presenterade idag Nokia N73 som är det senaste tillskottet till Nokia Nseries-familjen och en enastående multimediadator i en kompakt och smart exteriör med avancerade fotograferingsfunktioner och integrerade stereohögtalare med 3D-ljud för att optimera lyssningsupplevelsen. Förutom en 2,4 tum stor display har Nokia N73 en 3,2 megapixelkamera med Carl Zeiss-optik, autofokus och stöd för Internet-communites som Flickr. Sammantaget ett paket som utmanar vilken befintlig digitalkamera som helst. ”Nokia N73 är den ideala kamraten för den som älskar digitalkameror då den är lika lättanvänd som dess storlek gör den smidig att bära med sig. Tänk dig foton i tryckkvalitet och multimedia som bara är en knapptryckning bort, redo att delas med familj och vänner”, säger Sigurd Leth, Chef för Nokia Multimedia, Norden. ”Att spontant kunna ta, redigera och dela med sig av dina digitala minnen är kärnan i Nokia N73 samtidigt som den erbjuder Nokia Nseries överlägsna multimediaupplevelser. Glädjen att använda Nokia N73 går bortom själva enheten genom att den för samman människors passioner med andra som delar dem. Nokia N73 är tveklöst en kamera för Internetåldern genom att den gör det möjligt för människor att dela med sig av sina foton på ett ögonblick, på Flickr eller andra fotodelnings-communities.” Le för kameran Det finns ingen anledning att planera för den perfekta bilden eftersom spontan fotografering är oundvikligt med Nokia N73. En högkvalitativ 3,2 megapixelkamera (2048 x 1536 pixlar) med Carl Zeiss-optik gör att Nokia N73 ger ”riktig” fotokvalitet upp till 25x20 cm. Tack vare den mekaniska slutaren och avancerad autofokus blir fotografierna skarpare och mer detaljerade med ett minimum av skakstörningar, även i fotosituationer med begränsat ljus. När du har tagit dina foton eller videofilmer är det ett sant nöje att se resultatet i den högupplösta och stora 2,4 tums-skärmen i landskapsformat. Dela med dig av ögonblicket Att bläddra genom dina bilder och videoklipp är som att bläddra i ett fotoalbum – skillnaden är att denna ryms i din ficka. Visa foton direkt på den vackra skärmen, kant i kant, genom att helt enkelt trycka på den särskilda granskningsknappen. Med en funktionsrik och lättanvänd verktygsrad kan användaren med ett enkelt tryck skicka foton via e-post, Bluetooth, mms eller skriva ut eller ladda upp dem till ett Internet-community. Imponera på dina vänner genom att skapa ett bildspel med ett eget soundtrack genom att välja dina favoritbilder och digitala låtar, och njut av 3D-ljudeffekter, som ljuder från de integrerade stereo­högtalarna. Listig och intelligent Med en storlek på mindre än 90 kubikcentimeter är den högpresterande Nokia N73 enkel att resa med och har listiga funktioner som gör den mycket lätt att använda. Nokia N73 har på alla sätt designats för att göra fotografering enkelt. De särskilda kontrollerna för bildtagning, zoom och granskning tillsammans med det aktiva verktygsfältet ger användaren överskådlighet och direktaccess till de viktigaste kamerafunktionerna. Med Nokia Xpress Transfer är det enkelt att sortera och flytta dina bilder och videoklipp till en kompatibel dator. Välj dina favoriter för att skriva ut direkt med Nokia XpressPrint eller skriva ut dem vid ett senare tillfälle genom att välja dem i det aktiva verktygsfältet. IT-behov Nokia N73 möter en rad av den moderna användarens behov – allt i en enhet som ryms i fickan. Med tillgänglighet för 3G eller quadband EDGE/GSM nätverk är Nokia N73 en bred multimediadator och oerhört kraftfull med sin S60 3rd Edition-mjukvara som vilar på Symbian-operativsystemet. Musikfantaster kan klicka runt i Nokia N73:s integrerade digitala musikspelare med spellistor, equalizer, lyssna på FM-radio eller helt enkelt använda produktivitetshöjande funktioner som e-post, Office-program, planeraren, synkronisering med kompatibel dator och surfa på Internet med Nokia Web Browser med Mini Map. Se vem du ringer och vem som ringer dig med den frontmonterade VGA-kameran som är videosamtals-förberedd*. Nokia N73 förväntas vara tillgänglig från juli 2006 och kommer att finnas i tre vackert designade kombinationer: silver grey/deep plum, frost white/metallic red och frost white/mocha brown. *För att kontrollera tillgänglighet och kostnad för tjänsten, vänligen kontakta din operator. Om Nokia Nseries Nokia Nseries består av multimediaprodukter med hög prestanda och som bygger på unika mobila multimediaupplevelser genom att kombinera den senaste teknologin med modern design och användarvänlighet. Med Nokia Nseries-produkterna behövs bara en enda enhet för underhållning, tillgång till information och möjlighet att dela med sig av bilder och video, när- och varhelst användaren önskar. Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation och driver tillväxten inom den mobila marknaden i stort. Nokia hjälper människor att kommunicera med varandra och få tillgång till den information de behöver genom användarvänliga och innovativa produkter som mobiltelefoner, terminaler och lösningar för bildkommunikation, spel, media, företagslösningar. Nokia erbjuder utrustning, lösningar och tjänster för mobiloperatörer samt andra affärsverksamheter. www.nokia.com För ytterligare information, vänligen kontakta: Anna Svensson Informationschef, Nokia Skandinavien Telefon: +46 8 410 085 05 Mobil +46 709 93 85 05 E-post: anna.svensson@nokia.com Sigurd Leth Chef för Nokia Multimedia, Norden Telefon: +46 8 4100 8487 Mobil: +46 709 93 84 87 E-post: sigurd.leth@nokia.com Besök gärna Open Studio 2006-website för mer information: www.nokia.com/press/openstudio Relaterade fotografier i tryckningskvalitet finner du på: www.nokia.com/press >photos Bilder från eventet finner du på: www.nokia.com/press >photos >events För videomaterial av tv-sändnings-kvalitet, vänligen gå till: www.nokia.com/press/broadcastroom för att förhandsgranska och beställa en video En podcast från eventet finns tillgänglig på: www.nokia.com/podcast/open_studio.mp3