Moderaterna

Diktaturen i vitryssland består

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2006 17:29 CET

- Den vitryska diktaturen verkar tyvärr bestå. De vitryska väljarna har återigen berövats rätten till fria och öppna val. Det säger Gunilla Carlsson, moderaternas utrikespolitiska talesman, i en kommentar till det vitryska presidentvalet.

- Den auktoritära regimen under Lukasjenko har åter visat sin bristande respekt för fundamentala fri- och rättigheter. EU:s medlemsländer måste gemensamt och tydligt framföra kritik mot regimens underlåtenhet mot internationella normer för fria och korrekta val. EU bör vidta ytterligare restriktiva åtgärder mot den vitryska regimen såsom visumstopp för vitryska tjänstemän som bedöms ha varit inblandande i valfusk. På längre sikt har EU ansvar att tillse att Vitryssland så snart som möjligt utvecklas i demokratisk riktning med en fungerande rättsstat. På så sätt kan Vitryssland tillnärmas det europeiska samarbetet och ett framtida demokratiskt Vitryssland kan erbjudas EU-medlemskap.

__________________
Mårten Wennberg
Pressekreterare, Moderata samlingspartiet Press Secretary, The Moderate Party Moderaternas riksdagskansli 100 12 Stockholm

+ 46-8-786 45 15