Dinair AB

Dinair förvärvar Svenska Textilfilter

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2012 10:47 CEST

”Det här är mycket roligt för oss och det bästa som kunde hända för företaget och dess framtida utveckling. Det ska bli väldigt spännande att se hur vi tillsammans kan fortsätta att bygga Dinairs och Svenska Textilfilters starka varumärken” säger Svenska Textilfilters Mikael Ferm.

Förvärvet av Svenska Textilfilter gör Dinair till en av de mest kompletta filterleverantörerna på marknaden och är ett naturligt steg i företagets planerade och strategiska tillväxt, där Dinair under hösten även avslutat en investering på över 15 miljoner kronor i sin fabrik i Svalöv.

”Svenska Textilfilter är ett fint bolag som med sitt sortiment och kunnande kommer att komplettera Dinair på ett fantastiskt sätt. Både Dinair och Svenska Textilfilter ligger i framkant i sitt miljöarbete och med sina produkter strävar efter en totallösning med effektiv rening, låga energikostnader och låg CO2-belastning”, berättar Dinairs VD Fredrik Särnehed.

Dinair AB har efter förvärvet av Svenska Textilfilter ca 200 anställda och en förväntad omsättning på över 250 miljoner SEK. Huvudkontoret ligger i Vadstena.

För mer information, kontakta:

Fredrik Särnehed, VD, Dinair AB
Tel: 0143-125 91. Mobil: 0708-91 75 90
E-post: fredrik@dinair.se.
www.dinair.se

Mikael Ferm, Svenska Textilfilter
Tel: 0320-20 90 74. Mobil: 070-633 42 68
E-post: mikael@textilfilter.se
www.textilfilter.se

Pressrelease Textilfilter Word
Pressrelease Textilfilter PDF

Dinair grundades 1989 och är en av Europas största tillverkare och leverantörer av luftfilter. Företaget producerar och utvecklar filter som skyddar människor, processer och miljö. Dinairs unika system för balanserade filterval optimerar och förbättrar filtrering och arbetsmiljö samtidigt som energiförbrukning och CO2-utsläpp kan minimeras.

Dinair är ett svenskt miljöteknikföretag med egen tillverkning och produktutveckling. Huvudkontoret ligger i Vadstena Östergötland och produktion finns i Borås, Avesta, Riga och Svalövs kommun. Säljkontor med hämtlager finns i Stockholm, Göteborg, Oslo och Helsingfors. Dinair har ett komplett produktprogram för balanserade filterval. Genom att rekommendera användning av förnybara filtermaterial sparas energi och CO2 utsläppen minskar. Resultatet blir hög kvalitet på inomhusluften.

www.dinair.se

Inom Dinairs verksamhet finns även Filtertrace AB som utvecklar applikationer som underlättar optimering och hantering av filter i ventilationsanläggningar. Bolaget har kontor i Vadstena vid Vätterns östra strand. Hösten 2010 startade utvecklingen av den första applikationen – Filtertrace.

www.filtertrace.se
Ladda ner Filtertrace från AppStore