Exportrådet

Diplomati bra för svensk export

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2003 10:47 CEST

Diplomati är bra för svensk export. Det säger de svenska handelssekreterarna som idag för tjugonde året i rad samlas till årsmöte i Stockholm. Alla har de blivit utnämnda diplomater av regeringen med uppdrag att öppna dörrar för svensk export. Och automatiskt blir de därför medlemmar i exklusiva Swedish Trade Commissioners´ Association, STCA, som firar tjugoårsjubileum i år. Handelssekreterarna ska verka för ökad svensk export.

Bland medlemmarna i STCA finns Sveriges första kvinnliga handelssekreterare, Gita Paterson, som i sju år tjänstgjorde i Paris. Idag arbetar hon med svenska företag i sin roll som internationell affärsjurist på en fransk advokatfirma i Paris och som ordförande i svenska handelskammaren.

- Utan diplomati är det omöjligt att göra affärer i Frankrike. Diplomati handlar om att vara lyhörd, ha respekt för affärskulturen och kunna agera därefter, säger Gita Paterson.

Tommy Kullberg som var handelssekreterare i Tokyo i fem år är idag chef för IKEA i Japan.

- Japans affärskultur är inte någon annan lik och att bygga affärsrelationer här måste få ta tid. Att lyckas bevara nätverken är en konst i diplomati, säger Tommy Kullberg.

STCA, Swedish Trade Commissioners´ Association har anor från 1887 då Sveriges Allmänna Exportförening grundades. En handelssekreterare utnämns av regeringen och Leif Pagrotsky är ansvarig minister. Exportrådet, med vd Ulf Dinkelspiel, svarar för den operativa ledningen av handelssekreterarna som arbetar runtom i världen.

Kontaktpersoner:
Ulf Dinkelspiel, VD Exportrådet. Tel: 08-783 85 00. mailto:ulf.dinkelspiel@swedishtrade.se
Gita Paterson, Internationell Affärsjurist, SCP Foucaud, Tchekoff, Pochet & Associés.
Tel: +33 1 45 00 86 20. mailto:gpaterson@ftpa.fr
Tommy Kullberg, Chef IKEA Japan, Tel: +81 (3) 5449 1518. mailto:tommy.kullberg@memo.ikea.com