Dirac

Dirac Research utser ny licensdirektör

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 16:17 CET

Dirac Research, det svenska företaget bakom teknologin i BMW:s high-end ljudsystem och det nya bioljudet från DTS digital cinema (nu DDE) meddelade idag utnämningen av Steve Hase som licensdirektör. Tillsättningen kommer som ett svar på den ökade globala efterfrågan på programvara för ljudoptimering.

Steve Hase, som är född i Japan och stationerad i USA, har bred erfarenhet från ljudbranschen i både USA och Asien, där han har jobbat på höga positioner mot stora tillverkare inom industrin för både konsumentelektronik och fordon.  Steve har mer än 40 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring. Hans fokus på Dirac Research är att ytterligare stärka företagets närvaro på den amerikanska och den asiatiska marknaden.

”Världen har fått upp ögonen för vår teknologi och vi ser nu en starkt växande efterfrågan. Med dagens digitala teknik kan tillverkare åstadkomma ljudkvalitetsförbättringar som traditionellt hade krävt dyra uppgraderingar av hårdvara” säger Mathias Johansson, VD och Teknisk chef på Dirac Research.

"Steve har en exceptionell meritlista och precis rätt profil för att ta företaget till nya nivåer. Vi är därför mycket glada att kunna rekrytera honom "

Steve Hase har tidigare varit Vice President av Licensiering på BBE Sound och Senior Vice President på Alpine Electronics of America, där han var ansvarig för den globala ljudsystemsverksamheten. Han har också haft ledarpositioner på Pioneer Electronics of America.

"Dirac har den kraftfullaste tekniken för ljudoptimering på marknaden och det kommer bli ett nöje att främja den, ” säger Steve Hase.

Dirac Research AB är ett ledande FoU-företag som utvecklar och licensierar programvara för digital ljudförbättring.

Diracs teknologier skräddarsys för olika ljudsystem och minimerar akustiska brister i högtalare och/eller rumsakustik på digital väg. Filosofin är till skillnad från andra teknologier att erbjuda ett rent och omanipulerat ljud, återställt till att låta som det var tänkt under inspelning.