Den okända hästen

Direktdemokrater träffas i Gnesta

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2013 12:57 CEST

I helgen möts för första gången landets direktdemokrater för att diskutera framtiden. Tredagarsmötet i Frustuna, Gnesta, är historiskt eftersom det är första gången som företrädare för landets direktdemokratiska partier samlas. Mötet arrangeras av Aktiv Demokrati och koordinator är Erika Johansson, tfn 0725 - 667575. Förutom Aktiv Demokrati deltar Äkta Demokrati och Direktdemokraterna, före detta Demoex.

Mål med mötet är att hitta former för samverkan mellan partierna och börja bygga upp en gemensam organisation. Ett direktdemokratiskt parti fungerar litet som en trojansk häst: när hästen har kommit in i det politiska systemet kan medborgarna inuti hästen rösta och debattera som individer. Hästen/partiet kommer då att representera medborgarnas kollektiva intelligens.

Modern direktdemokrati innebär att den politiska arenan successivt flyttas från slutna sammanträdesrum till Internet, vilket ökar möjligheten till medborgarinflytande. Med hjälp av Internet vill direktdemokraterna öka graden av demokrati, skapa större öppenhet och minska korruptionen.

- Man ska kunna vara politiskt engagerad som individ utan att tvingas in i ett parti med givna åsikter, menar Jerry Gabrielsson från Direktdemokraterna i Vallentuna.

Per Norbäck
ordförande