Unga Hörselskadade

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 15:12 CEST

Pressmeddelande 29 april 2008

Direktdemokrati på Unga Hörselskadades årsmöte
På organisationens årsmöte som hölls den 24-26 april på Birgittaskolan i Örebro användes för första gången direktdemokrati. En ny styrelse valdes men det blev inget ordförandeval som planerat då sittande ordförande Julia Willig i sista stund bestämde sig för att sitta kvar.

Efter en motion på förra årets årsmöte så användes i år för första gången direkt demokrati hos Unga Hörselskadade. Det innebär att alla medlemmar mellan 0-30 år har rösträtt och systemet med ombud har slopats helt. Det spelar inte längre någon roll var i Sverige man bor eller vilken lokalgrupp/förening man tillhör.

- På detta vis skapar vi en mer demokratisk organisation och fler har rätt att tycka till om och rösta om hur UH ska vara format, säger organisationens ordförande Uppsalabon Julia Willig som alltså fortsätter på sin post ett år till.

- Jag känner att jag har lärt mig så mycket och utvecklats på det här året och nu vill jag hinna göra någonting bra med min kunskap, fortsätter Julia.

På årsmötet används sedan tidigare mötesformen påverkanstorg som innebär att man går runt och diskuterar beslutspunkterna på olika stationer. Detta för att uppnå fler diskussioner och få så många som möjligt att tycka till.

På årsmötet valdes dessa personer ut till en ny styrelse:
2 år
Helene Larsson - ny vice ordförande (Hjo)
Gudrun Skaven Petterson, omvald ledamot (Gräfsnäs)
Anna Kain Wyat (Stockholm)
Jacob Selin (Stockholm)
1 år
Hanna Påhlsson (Malmö)
Johannes Krohn (Uppsala)
Susanne Gärtner (Örnsköldsvik)
Jessica Hansen - blev vald till styrelsens ekonomiskt ansvarige (Kalmar)

För ytterligare information kontakta: