Exportrådet

Discover Africa - möjligheter till export och investeringar

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2003 11:27 CET

Exportrådet inbjuder tillsammans med Stockholms Handelskammare och 17 afrikanska ambassader till Discover Africa 11-13 december 2003. Ett seminarium äger rum den 11 december kl 13.30-17.00 på Stockholms Handelskammare och den 12-13 december kommer en utställning och träffpunkt ta plats i World Trade Center.

Syftet med dessa dagar är att främja handel och investeringar mellan Sverige och den afrikanska kontinenten. Discover Africa genomförs inom ramen för ett uppdrag från Sida i syfte att främja handeln med u-länder.

Följande afrikanska länder deltar: Marocko, Sudan, Kongo, Etiopien, Kenya, Tanzania, Botswana, Nigeria, Eritrea, Sydafrika, Tunisien, Namibia, Zambia, Angola, Zimbabwe, Algeriet, Egypten.

Afrika är en av världens största kontinenter som består av 54 unika länder, med enorma naturtillgångar, historia, kultur och naturupplevelser. Seminariet den 11 december kommer att ge en god överblick över de affärs- och investeringsmöjligheter som den afrikanska marknaden erbjuder. Representanter från ambassader och myndigheter kommer att presentera sina respektive länder, pågående projekt, aktuella upphandlingar samt intresset för svenska produkter.

Ett pressmöte kommer att hållas den 12 december kl 11.30 i samband med öppnandet av utställningen i World Trade Center. Utställningen kommer att bestå av de 17 afrikanska länderna som ställer ut med exportprodukter som till exempel textil, livsmedel, frukt och grönt, hantverk, läderprodukter, skor och ädelstenar. Dessutom kommer researrangörer och turistorganisationer från respektive land att delta.

Mer information finns på
http://www.swedishtrade.se/exportinformation/?pageid=2282 eller http://www.chamber.se/

Redaktionen är välkommen enligt följande:
Seminarium om möjligheterna till export och investeringar i afrikanska länder
Tid: Torsdagen den 11 december 2003, kl. 13.30-17.00
Plats: Stockholms Handelskammare, Västra Trädgårdsgatan 9, Stockholm
Anmälan: mailto:press@swedishtrade.se

Utställning och träffpunkt
Tid: 12-13 december 2003, kl 12-17, Pressmöte 12 december kl 11.30
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Kungsbron 1
Anmälan: mailto:yasemin.arhan@chamber.se

För ytterligare information kontakta:
Elinor Spångberg, projektledare Exportrådet, 08-783 86 25, 0708-83 86 65
Yasemin Arhan, projektledare Stockholms Handelskammare, 08-555 100 37
Helena Olsson, informatör Exportrådet, 08-783 86 93, 0708- 81 86 93

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.

Denna pressinbjudan finns även på www.swedishtrade.se/press.