Displayit AB

Displayit möjliggjorde världspremiär av bioaktuella "The Day After Tomorrow" i digitalt format

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2004 10:28 CEST

Under gårdagskvällen hade den bioaktuella filmen "The Day After Tomorrow" smygpremiär i Sverige. För första gången någonsin premiärvisades filmen även på utvalda digitala biografer runt om i landet – samtliga levererade av Displayit.

Displayits samarbetspartner, Folkets Hus och Parker är Europas första digitala biografkedja. Displayit levererar och underhåller den tekniska utrustningen som finns installerad i FHPs Digitala Hus.

Rickard Gramfors, programchef på Folkets Hus och Parker, kommenterar gårdagens världspremiär "Jag har länge försökt att påverka Hollywood att få visa filmer i digitalt format. Tack vare det goda samarbetet med Displayit och distributören 20th Century Fox blir denna premiär ett viktigt steg på vägen mot en digitalisering av biografbranschen. Nästa stora händelse är den högupplösta direktsändningen av sommarens EM i fotboll i Portugal, berättar Rickard Gramfors.

Den digitala biotekniken ger många fördelar. Små orter kan visa premiärtitlar samtidigt med storstäderna, kostnaden för produktion av kopior och distribution är väsentligt lägre, kopiorna håller en betydligt högre kvalitet med en avsevärd längre livstid än tidigare. Vidare kan den lokala biografägaren nyttja biolokalen till nya användningsområden.

"Med en traditionell 35mm-projektor kan man enbart visa 35mm-film. Med en digital projektor kan man visa olika former av bildsignaler som dataspel, lokalt producerat material, broadwaymusikaler, etc, berättar Kimmo Kallas, Key Account Manager för Digitala biografer på Displayit.

Displayit är idag en av Europas ledande aktörer inom den digitala biografindustrin. "Till dags dato har vi levererat 95 % av de digitala biografutrustningarna i Sverige", berättar Svante Lundqvist, VD i Displayit. "Med vår erfarenhet, vårt tekniska kunnande och exklusiva partnerskap med nyckelleverantör, är vi väl rustade att möte den ökade efterfrågan, både i Skandinavien och Europa", avslutar Lundqvist.

Svante Lundqvist, VD, Display It AB (publ)
Tfn 08 545 807 50
E-post svante.lundqvist@displayit.com