Förenade IT-Entreprenörer i Uppsala

Distruptiva teknologier på Uppsala Hackathon

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2016 21:07 CEST

Uppsala Hackathon 2016 är en öppen och gratis tävling för frivilligt anmälda deltagare som under en dag får utmana sig själva under temat "Distruptiva teknologier".

Årets upplaga av det återkommande evenemanget blir även startskottet för evenemangsverksamheten i den nya innovations-hubben "Base10" (Klostergatan 10).

Ett hackathon är vanligtvis en teknisk tävling där de tävlande på kort tid ska ta fram (halvt) fungerande tekniska prototyper på lösningar inom ett givet område. Det är heller inte ovanligt att man har en affärssynvinkel på evenemanget för att kora den bästa affärsidén eller bäst presentation. Uppsala Hackathon är tänkt som ett mera lekfullt evenemang som ska uppmuntra till experimenterande och utforskande. Vinnaren av juryns pris bli det bidrag som juryn anser ha störst distruptiv potential. En distruptiv teknologi i tech-branschen är någonting som slår sig fram av sin egen kraft mot etablerade mönster och beteenden. T.ex. anses ibland Uber (taxibolaget) och Spotify ha varit distruptiva då de förändrade hela branscher på kort tid.

Uppsala Hackathon börjar kl 09.00 och pågår till 17.00 den 22 oktober på Klostergatan 10.

Arrangör för Uppsala Hackathon är Förenade IT-entreprenörer i Uppsala (FITE).

Sponsorer för evenemanget är: Uppsala kommun, Connectel AB, samt Base10.

FITE är en ideell organisation startad 2013 av och för just IT-entreprenörer.

Org. nr. 802473-5816

Kontaktperson är Jens Hammarlund (jens.hammarlund@fite.se)