Massolit Förlagsgrupp

"Djupt ner i den skånska myllan fanns en historia begravd...

Pressmeddelande   •   Jul 24, 2009 11:21 CEST

Djupt ner i den skånska myllan fanns en historia begravd. Jag bestämde mig för att gräva upp den.

I mer än tjugo år har jag varit journalist. Det är ett fantastiskt yrke. Det ger dig rätt att i varje ögonblick stilla din nyfikenhet på livet. Själv har jag arbetat hemma i Sverige, i Europa och Mellanöstern. Ställt frågor, försökt förklara och berätta.

Men länge har jag också närt en dröm om att själva få uppfinna världen. Det är det som skiljer journalistiken från romanen. Den förra måste vara sann och relevant. I den senare sätter bara fantasin gränser.

Min bok "Det som ska sonas" handlar om Konrad Jonsson, en frilansande journalist med bas i Berlin. Han återvänder till Tomelilla när han får budet att hans fosterföräldrar Herman och Signe har mördats. Tillbaka i samhället där han vuxit upp börjar Konrad fundera över vad som egentligen hände med hans polska mamma Agnes, som försvann när han var en liten pojke.

Jag har själv också rötter i Tomelilla. Det, och journalistiken, är nog också de enda likheterna mellan Konrad och mig. Men även om jag sen länge bor i Lund och arbetar i Malmö har bygden ute på Österlen en lockelse på mig. Det är inte det pittoreska och tillrättalagda. Snarare det kärva och oförställda. De spruckna husfasaderna. Snålblåsten som drar fram längs bygatorna. Och alla ansikten som man tycker sig känna igen. Små orter på landet är inte alltid idyller. Det finns en ödslighet. En ensamhet och en misstänksamhet. En fruktan inför det faktum att allt som avviker syns så tydligt. Personerna i min roman är fiktiva, liksom händelserna i allt väsentligt. Det hindrar inte att jag tagit mig friheten att väva in vissa händelser som inträffat i verkligheten i min berättelse.

- Olle Lönnaeus

En ny bok från Damm Förlag: Det som ska sonas av Olle Lönnaeus

Inb. 320 sid.

Utk. augusti 2009

Ca pris: 280:-

ISBN: 978-91-7351-578-8

Ljudbok ISBN 978-91-7351 595 5 . Uppläsare: Christian Fex.

Olle Lönnaeus är sedan tjugo år journalist på Sydsvenska Dagbladet, där han skriver om politik i Sverige, Europa och Mellanöstern. Han har fått flera utmärkelser för sin grävande och berättande journalistik och bl.a. har vunnit Guldspaden tre gånger samt nominerats till Stora Journalistpriset. Olle Lönnaeus har bland annat granskat människosmuggling, utnyttjande av utländsk arbetskraft i Sverige, samt extremism både på höger- och vänsterkanten och i religiösa grupper. De senaste åren har han gjort uppmärksammade reportageserier från Iran, Libanon, Israel, Palestina och andra delar av Mellanöstern.

Olle Lönnaeus är uppvuxen i Tomelilla, där den här romanen till stor del utspelar sig.

För mer information och rec ex - var vänlig och kontakta:

Lotta Severin

PR-/Informationschef

Forma Books

lotta.severin@formapg.se

I Forma Books ingår Damm Förlag, Ica Bokförlag och B. Wahlströms Bokförlag.

Forma Books ingår i Forma Publishing Group AB.