Djurens röst i Sverige - DRIS

Djurens parti ger kritik i brev till Valmyndigheten: ”Ingen ska behöva förnedras i en vallokal”.

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 10:27 CEST

Valet den fjortonde september visar på systematiska problem i hanteringen av mindre partier. Nu skickar Djurens parti ett brev till Valmyndigheten för att belysa den felaktiga behandlingen partiet och dess väljare råkat ut för.

- Vi ser möjlighet till förbättringar inför nästa val, säger partiledare Elin Pöllänen. Allt har inte gått rätt till och vi vill nu rikta kritik mot hur valarbetare utbildas samt hur de i vissa fall har bemött väljare.

De aktuella händelserna är av två slag: Dels handlar det om väljare som har blivit felaktigt informerade och osakligt bemötta utav valfunktionärer. Dels handlar det om valfunktionärer som i strid med vallagen i flera fall hindrat partiet från att lämna valsedlar till vallokalerna. Valmyndigheten är kritisk till valfunktionärernas hantering.

På ett övergripande plan handlar problemen om att valfunktionärer och lokala valnämnder inte alltid känner till eller följer Valmyndighetens rekommendationer för att minimera risken för valstörningar.

Kontaktuppgifter:

Elin Pöllänen 073-710 92 08