Djurens Rätt

Djurens Rätt på Norrbottensturné mot pälsfarmning

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 06:33 CEST

I veckan gästas Norrbotten av Djurens Rätts sommarturné, som besöker närmare hundra orter runt om i Sverige hela sommaren med kampanjen ”Min röst för minkarna”. Norrbottensturnén besöker Luleå på onsdag och åker sedan vidare till Kirunafestivalen.

- Nära en miljon minkar föds upp och dödas på farmer runt om i Sverige, varje år. De lever hela sina liv i små gallerburar. De får aldrig möjlighet att simma, klättra eller jaga. Vi kommer att informera Luleåbor och festivalbesökare i Kiruna. Det här är en viktig fråga inför riksdagsvalet nästa höst eftersom 7 av 10 svenskar vill stoppa pälsfarmningen, säger Moa Lindholm, turnécoach på Djurens Rätt.

Tore Andersson, ordförande i Djurens Rätt Boden-Luleå, deltar i sommarturnén och säger:

- Även den som inte är så insatt eller vill bli engagerad kan göra en insats för djuren genom att skriva under vårt upprop till politikerna för en avveckling av minkfarmningen i Sverige.

Trenden i Europa är tydlig, land efter land förbjuder pälsdjursfarmning. Bara i år har Nederländerna och Slovenien beslutat att upphöra med uppfödning av djur för päls, säger Moa Lindholm.

LULEÅ

Datum: Onsdagen den 26 juni
Tid: kl. 14-18
Plats: Gågatan (utanför Smedjan), Luleå

Kontakt:

Moa Lindholm
Turnécoach, Djurens Rätt
073-084 49 03

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 35 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett samhälle fritt från djurförtryck. Djurens Rätts ekonomi är helt beroende av frivilliga bidrag.