Djurens Rätt

Djurens Rätt uppvaktar jordbruksminister Eskil Erlandsson: - Djurskyddsmyndigheten ska vara kvar!

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2006 13:46 CET

I morgon onsdag kl. 10.30 uppvaktar representanter från Djurens Rätt jordbruksminister Erland Erlandsson. Träffen äger rum på jordbruksdepartementet och i centrum står givetvis regeringens förslag om att lägga ner Djurskyddsmyndigheten och föra över frågorna till Jordbruksverket.

– Under uppvaktningen kommer vi att visa för jordbruksministern att Riksrevisionen år 2003 slog fast att det finns en målkonflikt mellan djurskyddets intressen och andra intresseområden som finns inom Jordbruksverket. Riksrevisionen pekade redan då på att konflikten ledde till att hänsyn inte alltid togs till de bestämmelser som finns i djurskyddslagen, berättar Roger Pettersson, politisk chef i Djurens Rätt.

Djurens Rätt anser att regeringen bör backa från sitt förslag om att Djurskyddsmyndigheten bör läggas ner.

– Jag pratar nästan dagligen med allianspolitiker som tycker att förslaget om nedläggning är dumt. Mest obekväma med förslaget tycks folkpartisterna i riksdagen vara. Flera ursäktar sig och säger att de inte kan se något vettigt alls i att skrota Djurskyddsmyndigheten. Folkpartiet gick ju dessutom till val på att de ansåg att Djurskyddsmyndigheten skulle vara kvar, avslöjar Roger Pettersson.

En opinionsundersökning som Demoskop gjorde på uppdrag av Djurens Rätt inför valet visade att hela 74 procent av den svenska befolkningen vill ha en separat Djurskyddsmyndighet.

– Det fanns en tydlig majoritet bland samtliga riksdagspartiers väljare för att Djurskyddsmyndigheten ska vara kvar. Bland jordbruksministerns väljare vill 74 procent har kvar den, av folkpartiets hela 81 procent och av kristdemokraternas var det 79 procent. Stödet bland de moderata väljarna var betydligt lägre, men ändå var det 61 procent av dem, det vill säga en tydlig majoritet, som vill ha en separat Djurskyddsmyndighet, avslutar Roger Pettersson.

Under knappt sex veckor har Djurens Rätt samlat in närmare 30 000 namn för att Djurskyddsmyndigheten ska vara kvar.

Kontakt:

Roger Pettersson
Politisk chef
Djurens Rätt

Om oss:

Djurens Rätt – Sveriges största djurrättsorganisation
Djurens Rätt (f d Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök) bildades 1882 och är idag Sveriges största djurrättsorganisation med närmare 36 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar med lagliga metoder för ett samhälle som inte förtrycker djur. Djurens Rätt är helt beroende av frivilliga bidrag. Huvudområdena för vårt arbete är djurförsök, livsmedelsindustrin och pälsindustrin.

Hemsida:

www.djurensratt.se