Djurens Rätt

Djurens Rätt växer i Gävle

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2014 07:34 CET

Djurens Rätt ökade sitt medlemsantal i Gävle med över 4 procent under 2013, ett tecken på hur allt fler berörs av frågan om djurens rättigheter.

Hur ska vi förhålla oss till det vi utsätter djur för? Hur vill vi ha det i framtiden? Det är frågor som engagerar allt fler. Detta märks också på det ökande medlemsantalet hos Djurens Rätt. I hela Gävleborgs län ökade Djurens Rätt sitt medlemsantal med över 2 procent under året som gått.

- Djurs rättigheter är en av vår tids stora etiska frågor och vi märker dagligen att det är något som engagerar fler och fler. Det är såklart väldigt glädjande att just Gävle är en av de kommuner där vi kan se en extra stor ökning, säger Emma Ekman, ordförande Djurens Rätt Gävle-Sandviken.

Djurens Rätt bildades 1882 och är idag Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation. De prioriterade arbetsområdena är djurförsök, päls, djur i livsmedelsindustrin samt vegomat.

- Under 2014 fortsätter vi vår rikstäckande kampanj för att få till stånd ett förbud mot pälsfarmer, och i samband med valen till EU-parlamentet och riksdagen kommer vi göra allt för att göra djurens röst hörd. Ju fler som är medlemmar, desto starkare blir den rösten, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande Djurens Rätt.

Camilla Bergvall
Vice ordförande
Djurens Rätt
070-649 20 41

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 35 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett samhälle fritt från djurförtryck. Djurens Rätts ekonomi är helt beroende av frivilliga bidrag.