Djurens Rätt

Djurens Rätts turné för minkarna besöker Västerås

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 05:45 CEST

I veckan gästas Västerås Cityfestival av Djurens Rätts sommarturné, som besöker närmare hundra orter runt om i Sverige hela sommaren med kampanjen ”Min röst för minkarna”.

- Nära en miljon minkar föds upp och dödas på farmer runt om i Sverige, varje år. De lever hela sina liv i små gallerburar. De får aldrig möjlighet att simma, klättra eller jaga. Vi kommer att informera besökarna på Västerås Cityfestival. Det här är en viktig fråga inför riksdagsvalet nästa höst eftersom 7 av 10 svenskar vill stoppa pälsfarmningen, säger Linnéa Brunzell, turnécoach på Djurens Rätt.

Gunnel Söderback, ordförande i Djurens Rätt Västerås-Hallstahammar-Surahammar som deltar i Djurens Rätts sommarturné, säger:

- Även den som inte är så insatt eller vill bli engagerad kan göra en insats för djuren genom att skriva under vårt upprop till politikerna för en avveckling av minkfarmningen i Sverige.

Trenden i Europa är tydlig, land efter land förbjuder pälsdjursfarmning.

- Bara i år har Nederländerna och Slovenien beslutat att upphöra med uppfödning av djur för päls, säger Linnéa Brunzell.

Datum: 27-29 juni
Tid: Alla dagar, kl.12-22
Plats: Västerås cityfestival

Kontakt:

Linnéa Brunzell
Turnécoach, Djurens Rät
070- 292 80 24

Camilla Björkbom
Förbundsordförande, Djurens Rätt
070-649 20 41

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 35 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett samhälle fritt från djurförtryck. Djurens Rätts ekonomi är helt beroende av frivilliga bidrag.