Tjejmilen

Djurgårdens hockeykillar peppar deltagarna i Tjejmilen

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2007 13:11 CEST

Deltagarna i Tjejmilen, med start och mål på Gärdet i Stockholm den 26 augusti, får i år ett något ovanligt sällskap. Som mobila funktionärer och inspiratörer får vi bland annat se NHL-spelarna Jimmie Ölvestad och David Printz när de tar ett träningspass tillsammans med tjejerna.

− Det är självklart för oss i Djurgården Hockey att samarbeta med Tjejmilen. Tjejer gillar hockey och när hockey sänds på tv så är nästan hälften av tittarna tjejer, men på läktarna dominerar fortfarande männen. Vi vill gärna att det kommer fler tjejer på våra matcher, för hockey är ännu roligare live än på tv, säger Djurgårdens lagkapten Jimmie Ölvestad.

Med deltagandet i Tjejmilen vill alltså Djurgården få upp kvinnors intresse för hockey. Djurgården bjuder också in alla Tjejmilen-löpare till en match och även till en hockeyskola där man får lära sig mer om sporten.

I Tjejmilen har hockeykillarna ingen tidtagning, utan de har som främsta uppgift att peppa tjejerna som de sällskapar med på den 10 km långa banan.

− Djurgården tycker att löpningen är en väldigt viktig del av träningen, men jag tror att flera av killarna kommer att tycka att 10 km med konstant pepping är en utmaning, kommenterar Jenny Silfverstrand, evenemangschef på Djurgården Hockey.

Från Tjejmilens sida hoppas man att killarna ska fungera som inspiratörer för de deltagande kvinnorna. Det ingår inte i de långsiktiga planerna att öppna Tjejmilen för män.

− Det här är ett specialarrangemang. Både Djurgården och Tjejmilen vill att människor ska röra på sig, må bra och ha kul. Sedan kan formen variera; vissa tycker det är roligt att springa, andra att spela hockey. Att låta hockeykillarna delta är att ge något extra till Tjejmilens deltagare, säger Åsa Sandström, tävlingsledare för Tjejmilen.

Fakta om Tjejmilen:

Söndagen 26 augusti 2007 avgörs Tjejmilen för 24:e gången på Gärdet i Stockholm. I år är antalet deltagare runt 23 000. Deltagarna kommer från 15 länder. 6 av 10 kommer resande från andra platser i och utanför landet för att delta i Sveriges största idrottstävling för kvinnor. Varje år delas det ut 20 000 medaljer till dem som fullföljt loppet. 25 000 portioner ostkaka serveras vid målet och lika många flaskor bordsvatten delas ut. Under loppet dricks det 18 000 liter sportdryck. 15 000 koppar kaffe serveras efter målgång. www.tjejmilen.se.

Fakta om Djurgården Hockey:

Djurgården Hockey, mesta mästarna, är en av Sveriges ledande hockeyklubbar, som med 16 guld vunnit flest hockeyguld i Sverige. Klubben har 5 000 medlemmar och 500 företagskunder. Djurgårdens företagspartners erbjuds ett stort urval av pro­dukter och tjänster inom områdena associationer, exponering, relationer och integrerad kommunikation. www.difhockey.se.

För mer information, kontakta Tjejmilen: Tävlingsledare Åsa Sandström 070-340 48 10 eller pressansvarig Åsa Elm 070-739 61 95. Djurgården Hockey: Evenemangschef Jenny Silfverstrand, 070-722 07 97.