A plus arkitekter

Djurgårdsljus, vintermörkret får vika

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 12:02 CET

Djurgårdsljus genomförs på Djurgården i Stockholm 26 februari - 7 mars. Öppet varje kväll mellan 17.30 och 22. Allmänheten kan se 17 installationer i park, på gator, fasader och till och med i en torrdocka. I många fall gör ljuset jobbet, i andra har tillägg gjorts. Många objekt är både ljus- och ljudsatta.

Djurgårdsljus vill lyfta fram modern teknik. Energiårgången under de 10 dagarna motsvarar den som vi sparar om 5000 personer stänger TVn i 2 timmar och besöker Djugårdsljus.

2010 genomförs arrangemanget för första gången. Tanken är att det skall genomföras varje år. Målet, att vara den största ljushändelsen i norra Europa 2013.

Stockholm stad har satsat 500 000 kronor i Djurgårdsljus. 64 företag och organisationer har bidragit med arbete, material och annat. Över 100 personer har varit engagerade i att skapa Djurgårdsljus.

BAkom Durgårdssljus står Stockholm - Capital of Scandinavia, Kungliga Djurgårdens Intressenter, Belysningsbranschen och Kungliga Djurgårdens Fövaltning.