Svensk Mjölk AB

Djurskötaryrket lockar ungdomar med teknik och miljö

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2003 08:59 CEST

Få arbetsgivare kan erbjuda en så intressant arbetsplats som mjölkbonden har möjlighet att göra. Det är budskapet till de ungdomar i åk 9 som är på väg att välja yrkesbana och som under hösten besöker yrkesmässan Framtidståget runt om i Sverige.

Arbetet som djurskötare på en mjölkgård innebär en mix av biologi, teknik, etik och ekonomi och framtiden för den som väljer att jobba med mjölkproduktion och kor ser ljus ut. Varje år behövs cirka 150 nya djurskötare nyanställas på gårdar runt om i landet. Och behovet av utbildad arbetskraft väntas öka ytterligare under de närmaste åren.

Även om det blir allt färre av dagens unga som växer upp i daglig kontakt med djur visar en undersökning bland 800 niondeklassare att det finns ett stort intresse för att jobba med djur.

– Många ungdomar vill ha jobb präglade av frihet, ansvar och närhet till naturen och undersökningen visar att ungdomarna är positivt inställda till livet på en bondgård, säger Catharina Matsdotter, projektledare på Svensk Mjölk och understryker att det inte handlar om att det behövs fler mjölkbönder utan om att de mjölkbönder som finns vill anställa fler duktiga djurskötare.

Arbetet på en mjölkgård är både mångfasetterat och spännande. Det handlar om djurskötselns alla delar, i allt från utfodring och daglig skötsel till planering och kvalitetssäkring. Komplicerande system ska formas till en fungerande helhet. Det gör djurskötaryrket fullt av utmaningar. På samma gång gör det jobbet attraktivt.

- Framtidståget ger oss möjligheter att berätta om yrken och utbildningsmöjligheter i mjölksektorn, så att vi kan öka kunskapen och intresset för branschen och kan knyta kontakter med elever som till exempel vill göra sin PRAO på mjölkgård, tillägger Catharina Matsdotter.

Framtidståget är en yrkesmässa som arrangeras av företaget Information Arbetsmarknad AB. Mässan besöker totalt 43 orter i Sverige under hösten. Även i år medverkar flera husdjursföreningar. Det är regionala företag som arbetar med service och rådgivning främst till landets mjölkbönder. Svensk Mjölk, Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet (SLA), Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), och naturbruksgymnasierna delar monter som bemannas av lokala representanter. Undersökningsföretaget Cint har gjort undersökningen på Svensk Mjölks uppdrag.

För mer information om Framtidståget och djurskötaryrket kontakta:
Projektledare Catharina Matsdotter, tel. 070-266 69 49.

För mer information om landets ”gröna” utbildningar:
Naturbruksgymnasierna
Kvalificerad Yrkesutbildning
Sveriges Lantbruksuniversitet

Turneplan för Framtidståget hösten 2003:

Mån 20/10 Kalmar och Malmö
Tis 21/10 Kalmar och Malmö
Ons 22/10 Nybro och Malmö
Tors 23/10 Borgholm

Mån 3/11 Karlskrona och Kristianstad
Tis 4/11 Ronneby och Kristianstad
Ons 5/11 Eslöv