Boplats Göteborg

DO avfärdar anmälan om etnisk diskriminering mot Boplats Göteborg AB

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2007 15:35 CEST

De fyra uppmärksammade anmälningarna om etnisk diskriminering mot Boplats Göteborg AB, som DO mottagit under 2006 och 2007, har lagts ner. Anledningen är enkel. DO tydliggör ”att det är hyresvärden och inte Boplats Göteborg AB, som bestämmer vem som blir erbjuden visning och kontrakt på lägenheten”.

Boplats Göteborgs VD Maria Meyer-Martins är inte förvånad över DO:s beslut:
- Ingen skulle komma på tanken att anmäla en tidnings annonsplats för diskriminering. En anmälan mot Boplats Göteborg är egentligen lika missriktad.

DO framhäver just att Boplats Göteborg är en marknadsplats där hyresvärdar har möjlighet att annonsera sina lediga lägenheter och bostadssökande en möjlighet att söka. DO bedömer i sitt svar att det inte framkommit några omständigheter som tyder på att Boplats Göteborg AB har utsatt anmälarna för etnisk diskriminering.

Avslutningsvis noterar DO att det inte sker någon registrering av bostadssökandes etniska tillhörighet eller religion i Boplats Göteborgs system. ”Detta för att säkerställa att datasystemet inte gör det möjligt för hyresvärdar att systematiskt diskriminera vissa bostadssökande.”

- Det känns givetvis lättande att DO har kommit fram till denna slutsats, men samtidigt vill jag välkomna en fortsatt granskning av Boplats Göteborgs datasystem. När vi utvecklade det var vi noga med att följa diskrimineringslagstiftningen och använde oss därför av juridisk expertis.

För mer information:
Shahbaz Khan, informatör, Boplats Göteborg. Tel. 031 - 100 254
Maria Meyer-Martins, VD, Boplats Göteborg. Tel. 031 - 100 251, 0707-833 373

Boplats Göteborg är en marknadsplats för bostäder i Göteborg. Boplats Göteborg ägs av Göteborgs Stad, de kommunala bostadsbolagen Bostads AB Poseidon, Göteborgs Stads Bostadsaktiebolag (Bostadsbolaget) och Familjebostäder i Göteborg AB samt de privata fastighetsägarna genom Fastighetsägarna Göteborg Första Regionen. Boplats Göteborg förmedlar inga lägenheter, det görs alltid av bostadsbolagen själva. För mer information besök www.boplats.se.