Kungliga Filharmonikerna, Konserthuset

Do-Re-Midori

Pressmeddelande   •   Mar 10, 2006 14:53 CET

Onsdag 15 mars kl 19.30
1982 hörde Zubin Mehta violinisten Midori och blev så imponerad att han på stående fot bjöd in henne som gästsolist till New York Philharmonics nyårskonsert. Född i Osaka i Japan 1971 var hon vid det laget bara 11 år. En storartad karriär hade tagit sin början. Nu gästar hon Stockholm och har med sig ett mycket varierat program med där Norden möter Centraleuropa: Mozart, Grieg, Magnus Lindberg, Arnold Schönberg och Beethoven.

Majas Alfabetssånger
Familjens lördag 18 mars kl 14.00 & 16.00
Majas alfabetssånger får bokstäverna att blomma tillsammans Kungliga Filharmonikerna med elever från år 4 och 5 från Adolf Fredriks musikklasser. Dirigent är Christoffer Holgersson och självklart får publiken vara med och sjunga!
Skolkonserter 14–17 mars för 6-åringar.

Revolutionsmusik av Sjostakovitj
Torsdag 23 mars kl 19.30
Lördag 25 mars kl 15.00
Det är Sjostakovitj-år i år: 2006 skulle han ha fyllt 100 år. Att Sjostakovitj var en av 1900-talets största tonsättare står utom allt tvivel. Hur han tänkte och arbetade under diktaturens tyngd är däremot omdebatterat: vad betydde till exempel hans musikaliska grimaser? Han förde en kamp utanför de politiska barrikaderna, men på ett eller annat sätt letade sig politiken ändå in i musiken. Det var ofrånkomligt. Detta gällde inte minst symfonierna. Här spelas Symfoni nr 2 ”Oktober” och Symfoni nr 11 ”Året 1905”. Två revolutionssymfonier. Alexander Lazarev leder Kungliga Filharmonikerna och Eric Ericsons Kammarkör. På torsdagen håller utrikesjournalisten och f d Moskvakorrespondenten Stig Fredrikson upptäckarträff i Grünewaldsalen kl 18.30. (Läs även hans artikel om Sjostakovitj i det aktuella numret av Lyssna.)

Soppkonsert
Fredag 24 mars kl 12.15
Pianokvintetten i c-moll från 1895 var ungraren Ernst von Dohnányis (1877-1960) opus 1. Det är musik som bär spår av exempelvis Schumann och Brahms. Med Patrik Swedrup violin, Annika Schönning violin, Ulf Eklöf viola, Cecilia Glaser cello och Lennart Wallin piano.

Blue House Jazz
Fredag 24 mars kl 19.30
Trombonisterna Karin & Mimmi Hammar med gästartister samt Ernie Wilkins Almost Big Band
I samarbete med Stockholm Jazz Festival AB