Apotea.se

Död åt resistenta löss

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 09:00 CEST

Familjeapoteket.se, det smarta nätapoteket, lanserar NYDA som är ett nytt, giftfritt vapen i kampen mot huvudlöss och som utan problem tar död på löss som utvecklat resistens mot traditionella lusmedel. NYDA består av silikonoljor som också är en vanlig ingrediens i hårbalsam. Medlet tränger in i lusens andningsvägar och kväver löss, nymfer och ägg. Sammansättningen och koncentrationen av dessa oljor gör medlet oerhört effektivt.

I Danmark har man sedan tidigare upptäckt att lössen utvecklat resistens mot de gifter som ingår i vanliga lusmedel. Turen har nu kommit till Sverige där Smittskyddsinstitutet konstaterat att även här finns stammar av resistenta löss. Men som tur är finns nya giftfria behandlingar som är minst lika effektiva som de traditionella och som dessutom biter även på resistenta löss.

NYDA är enkelt att applicera och har en behaglig doft. Då oljan verkar mjukgörande på håret blir det extra lätt att kamma med finkam efter behandlingen. NYDA tvättas ur håret med vanligt schampo. En behandling räcker då medlet tar död på levande löss, nymfer och ägg.

NYDA är framtaget av det tyska läkemedelsföretaget Pohl-Boskamp och produkten lanseras nu i Sverige, Finland och Danmark. De aktiva ingredienserna i form av silikonoljor (dimetikoner) är ämnen som lössen inte kan utveckla resistens mot.

Om familjeapoteket.se
NYDA säljs på www.familjeapoteket.se och kostar 149:- för en flaska som räcker till ca 2 behandlingar. Finkam ingår. Beställningar som görs före kl 12:00 levereras normalt nästa vardag. Porto på 39:- tillkommer.

Louise Jansson, familjeapoteket.se
Tel: 08-751 41 30 eller 0708-292255
e-mail: louise@familjeapoteket.se

För högupplösta bilder
Skicka ett mail till louise@familjeapoteket.se och skriv "NYDA" i meddelanderutan så returnerar vi en bild.