Ladbrokes

Dödens grupp i Shanghai

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2006 16:15 CET

Åtta av världens bästa tennisspelare gör upp om vem som vinner Masters i Shanghai, med start nu på söndag.

I "Dödens grupp", eller röda gruppen, med Federer, (odds 1,30), Ljubicic (odds 21,00), Roddick (odds 21,00) och Nalbandian (odds 21,00) finns den mest sannolika vinnaren till Masters-titeln. Den suveräna världsettan Federer att gå vidare till semifinal efter att ha stått över sista tävlingen på touren för att vara bättre förberedd inför Masters. Den andra semifinalplatsen från den "Dödens grupp" är dock helt öppen.

Guld-gruppen är svårläst. Spanjoren Tommy Robredo ( odds 67,00) kommer att bli slagpåse, formstarka Davydenko (odds 11,00) har stora möjligheter att avancera till semifinal. Den andra semifinalplatsen kommer att stå mellan världstvåan Rafael Nadal (odds 8,00) och James Blake (odds 26,00). Amerikanen Blake är obesegrad i inbördes möten mot Nadal och det mentala övertag som Blake har kan bli avgörande för en semifinalplats.

Ladbrokes Sverigechef och tennismästare Nicklas Kulti kommenterar spelarnas möjligheter:

Röda Gruppen

Roger Federer

Har haft ett fantastiskt år och har vunnit 11 titlar under 2006 bland annat 3 Grand Slam och 4 Masters Series. Roger är den mest komplette spelaren någonsin. Federer stod över sista tävlingen i Paris på grund av utmattning efter två raka turneringsvinster veckorna efter varandra. Federer kommer därför till Masters mer laddad än någonsin för att vinna titeln som han snöpligt förlorade i finalen förra året.

Oddset 1,30 får vi betrakta högt när det gäller Federer som alltid innehar ett enormt favorittryck speciellt på snabbare underlag så som i Shanghai.

Ivan Ljubicic

Ljubicic har slagit överlägset flest serve-ess (875) och har även bäst statistik när det gäller att vinna poängen när han slår in sin första serve (79%). Ljubicic är alltid svårslagen på alla underlag och förutom serven har han en riktigt bra backhand.
Ivan Ljubicic har inte vad som krävs för att vinna hela Masters men kan mycket väl avancera till en final och ger 21,00 gånger pengarna för vinst.

Andy Roddick

Med nye tränaren Jimmy Connors fick amerikanen ett lyft under höstens Hard Court-säsong i USA. Seger i Cincinnati, final i Indianapolis och slutligen resultatet i US-Open som höjdpunkten i år. Med Andy Roddicks vinnarmentalitet som förstärks av Jimmy Connors erfarenhet blir amerikanen en spelare som har kapacitet att gå hela vägen. Vinst för Andy Roddick ger 21,00 gånger pengarna.

David Nalbandian

Titelförsvararen från förra årets Masters i Shanghai, presterar alltid bra i de viktigaste turneringarna. Argentinaren har haft en del efterhängsna skador och har saknat ”matchtempot” i de senaste turneringarna. Nalbandian har ett mycket stort spel i sig och är en av få som har vad som krävs för att slå Federer. Bristen på antal matcher på senare tid kommer att ta ut sin rätt och en vinst som ger 21,00 gånger pengarna för Nalbandian betraktar vi som en stor skräll.

Guld-gruppen

Rafael Nadal

Världstvåan är alltid svårslagen på samtliga underlag men har haft en medioker avslutning på året. Spanjoren har inte passerat kvartsfinal i någon turnering efter sin finalförlust mot Federer i Wimbledon. Nadal får svårt att gå till slutspel men är en av få spelare som har ett mentalt övertag på Federer med 6-2 i inbördes möten. Rafael Nadal ger 8,00 gånger pengarna att stå som slutsegrare i Masters

Nikolay Davydenko

Världstrean är i sitt livs form och har sammanlagt vunnit 5 tävlingar i år. Vinst i årets sista Masters Series i Paris är den största höjdpunkten hitintills. Davydenko kommer till Mastersslutspelet full med självförtroende och får ses som favorit i Guld gruppen. Den snabbe ryssen har världens bästa returer och blir att räkna med. Nikolay Davydenko ger 11,00 gånger pengarna att vinna.

James Blake

Stockholm Open vinnaren och den explosive Blake är absolut att räkna med i Shanghai. Han spelar med ett högt tempo och har en fantastisk forehand som bästa vapen. Är obesegrad mot Nadal har en stor möjlighet att avancera till semifinal. Spel på Blake som vinnare ger 26,00 gånger pengarna

Tommy Robredo

Den allround kunnige spanjoren har kvalificerat sig till Masters för första gången. Robredo har gjort sina bästa resultat på grus och kommer att vara slagpåse i Guld gruppen. Ser inte att Tommy Robredo kan avancera till semifinal och är den spelare som ger högst odds tillbaka vid vinst 67,00 gånger pengarna.

Masters Cup Shanghai - (Vinnare)

R Federer 1.30

R Nadal 8.00

N Davydenko 11.00

A Roddick 21.00

D Nalbandian 21.00

I Ljubicic 21.00

J Blake 26.00

T Robredo 67.00

Mer information:

www.ladbrokes.com

Nicklas Kulti, Ladbrokes Sverigechef, +46-8-407 64 46, +46-708-710 422, nicklas.kulti@ladbrokes.se

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med 2583 vadslagningsbutiker och 14,000 anställda. Ladbrokes omsatte 2005 ca 155 miljarder, har 2 miljoner registrerade kunder från 200 länder och säljer speltjänster på 12 språk.