Dramaten

Dödsdansens bandade livesändning i SVT hade 190 000 tittare . I höst spelas Bernardas hus live via satellit på Folkets Hus-biografer runt om i Sverige

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2008 09:18 CEST

I måndags visades den bandade live-sändningen av Strindbergs Dödsdansen i SVT med 190 000 tittare. Att jämföra med en fullsatt salong på Dramatens stora scen som rymmer cirka 750 personer. Och i fjol hade 35 Folkets Hus-biografer runt om i Sverige möjlighet att se samma föreställning live ifrån Dramatens Stora scen. Live-sändningen var mycket uppskattad och efter succén med den bandade sändningen i SVT är det den 29 november dags för nästa live-sändning ifrån Dramaten. Det blir Federico García Lorcas kritikerhyllade Bernardas hus med bland andra Marie Göranzon, Melinda Kinnaman och Julia Dufvenius i rollerna.

Marie Göranzon spelar en av teaterhistoriens mest kända kvinnoroller i García Lorcas klassiker Bernardas hus. Christian Tomner regisserar pjäsen om änkan som ämnar hålla sina fem döttrar instängda i åtta år för att de ska sörja sin döde far och frukta Gud - avskärmade från kärleken och livet. Federici Garcia Lorcas skrev pjäsen 1936 i ett turbulent Spanien med politiskt kaos. Han föll själv offer för den spirande fascismen och avrättades just när det spanska inbördeskriget brutit ut.

I rollerna Marie Göranzon, Basia Frydman, Tanja Lorentzon, Lina Englund, Melinda Kinnaman, Julia Dufvenius, Anita Wall, Inga-Lill Andersson, Lanna Olsson, Wallis Grahn

Regi Christian Tomner

Pressbilder finns att hämta i Pressrummet på www.dramaten.se Lösenord: drama

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik. 1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för cirka 300 000 personer på sju egna scener samt på turné. Staffan Valdemar Holm är VD och konstnärlig ledare sedan 2002. Teatern har omkring 350 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Ulrika Nilsdotter Geiger
Presschef/Press & Publicity