Hassela Helpline

Dödsfall väcker stark reaktion

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2010 05:40 CET

Förra året dog 356 människor av narkotikarelaterade orsaker. För att hedra dessa kommer en ljusmanifestation att hållas på minnesdagen för narkotikans dödsoffer – den förste november. Efter ett fackeltåg genom Lund kommer 356 marschaller att tändas på Stortorget. Allmänheten bjuds in för att delta, dela med sig, samtala och reflektera.

Årets ljusmanifestation görs under parollen ”Hur mycket är ett liv värt?” Det gör man för att belysa att narkotikadödsfall inte är en slump. Missbruk med dödlig utgång förhindras bäst av ett ansvarstagande samhälle i kombination med engagerade medmänniskor. Hur mycket är vi beredda att göra för att få ett samhälle fritt från narkotikadödsfall?

Samling är 18.00 på Stortorget i Lund. Fackeltåget avgår 18.30. Marschallerna tänds 19.30. Därefter kommer ett tält att stå öppet för de som vill reflektera och samtala. Ljusmanifestationen arrangeras av Hassela Helpline, IOGT-NTO, SIMON, SMART och UNF.

Kontaktperson är Lucas Nilsson, 040 600 43 52 eller lucas.nilsson@hasselahelpline.se.

Hassela Helpline - 0200-220 555

Sveriges enda nationella, mångspråkiga telefonjour om ungdomar i riskzonen för missbruk och kriminalitet. Öppen för föräldrar, syskon, kompisar och andra som är oroliga att någon ung människa är på väg in i kriminalitet eller missbruk.

Hassela Helpline nås på 0200-220 555 kl 9-15 på vardagar och vissa kvällar, samt på www.hasselahelpline.se och info@hasselahelpline.se.