SSAB

Dödsolycka vid SSAB Tunnplåt AB i Luleå

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2004 16:37 CEST

Vid en arbetsplatsolycka idag på morgonen vid SSAB i Luleå har en person omkommit och tre personer skadats varav två lindrigt. Den tredje personens tillstånd betecknas nu som stabilt och han vårdas på sjukhus.

Det var klockan 7.40 i morse som en allvarlig olycka inträffade vid Murarcentralen vid SSAB Tunnplåts anläggning i Luleå. Ett svetsarbete skulle utföras på en torpedovagn som tagit ur drift för underhållsarbete. Torpedovagnarna används i driften för att frakta flytande råjärn mellan masugnen och stålverket. I samband med svetsningsarbetet uppstod en gasexplosion som medförde att fyra personer skadades, varav en senare avled.

- Det är oerhört tragiskt det som skett och våra tankar går nu till de anhöriga, säger Ragnar Alatalo, platschef vid Metallurgi i Luleå. Samtidigt är jag glad över hur snabbt och professionellt alla som fanns runt omkring handlade under den pressade situationen som uppstod.

- Så snart olyckan inträffat inleddes ett krishanteringsarbete. Samtlig personal samlades för information och samtal. Det arbetet kommer att fortgå, säger Gunnar Brandt, företagsläkare.

- Som alltid vid olycksfall inleds nu en internutredening för att utröna orsakerna till oyckan. Samtidigt har även Arbetsmiljöinspektionen och polisen inlett sina utredningar, säger Hillevi Johansson, informationsansvarig vid SSAB Tunnplåt i Luleå. I avvaktan på resultat från utredningarna så ligger arbetet vid Murarcentralen nere. Övrig produktion pågår som vanligt.

För ytterligare information kontakta:
SSAB Tunnplåt AB
Hillevi Johansson, tel 0920-925 44, e-post hillevi.johansson@ssab.com