Piratpartiet

Dödzhackarna kan ha gjort oss alla en tjänst.

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2014 06:00 CEST

Den senaste tiden har flera uppmärksammade dataläckor skett. Nyligen läckte en stor mängd privata bilder, bland annat nakenbilder av en rad kändisar. I veckan uppmärksammades att Researchgruppen har tillgång till Flashbacks databas. Nu avslöjas det dessutom att en grupp som kallar sig ”Dödzhackarna” påstår att man gjort intrång i samtliga riksdagspartiers datasystem. Piratpartiet ser det som ett viktigt tecken i tiden.

– I dag masslagras privat information både av staten och av privata aktörer i en aldrig tidigare skådad skala. Piratpartiet ser uppenbara risker med detta, säger Piratpartiets ledare, Anna Troberg. Vi vill därför att man tar ett politiskt helhetsgrepp om frågan. Det är hög tid att ge den enskilda individen kontroll över sin privata information.

I dag masslagras privat information både av staten och privata aktörer. Piratpartiet ser uppenbara risker med detta. Man hoppas dock att Dödzhackarnas tilltag, tillsammans med den senaste tidens oro orsakad av bilder på nakna kändisar och den påstådda läckan på Flashback kan bryta den öronbedövande tystnad som omgärdat integritetsfrågeställningar och datalagring i denna valrörelse.

– Om man får önska att något gott kommer ur intrånget i riksdagspartiernas system, så är det att det ger politikerna en större insikt om hur ömtåligt det digitala samhället är. All digitalt lagrad information kan läcka och med den insikten i ryggsäcken blir det nödvändigt att stoppa den statliga massövervakningen och att skapa striktare ramar för när, var och hur privata aktörer får lagra information. Om så sker, så har Dödzhackarna gjort oss alla en tjänst.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.