Riksteatern

Dövblinda ungdomar startar teaterprojekt

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 11:50 CEST

I helgen samlas dövblinda ungdomar från hela landet på Riksteatern i Hallunda utanför Stockholm för att delta i teaterworkshops, prova på nycirkus på Cirkus Cirkör och påbörja arbetet med en egen uppsättning. Unga Tyst Teater arrangerar helgen tillsammans med föreningen Dövblind Ungdom med stöd av Allmänna arvsfonden.

- Unga Tyst Teater vill starta teatergrupper i hela landet och gruppen med dövblinda ungdomar som startas i helgen blir den första och enda. Idag finns det ingen plattform för dövblinda ungdomar som vill utöva scenkonst, det vill vi ändra på. Dövblinda ungdomar finns i hela landet och vi vill sprida kunskap om deras förutsättningar för att utöva teater och musik. De flesta dövblinda ungdomar har aldrig tidigare stått på scen, med vårt arbete vill vi ändra på det och ge dem chansen, säger Mia Modig som är projektledare på Riksteaterns Unga Tyst Teater.

I arbetet ska man utforska teaterns värld och skapa teater av dövblinda för dövblinda. I arbetet med dövblinda ungdomar används taktilt teckenspråk, personer med dövblindhet som inte alls ser längre tar istället emot teckenspråket med hjälp av känseln. Den som tecknar låter personens händer följa med i rörelserna.

Uppsättningen som produceras ska visas i samband med föreningen Svenska Dövblindas 50 årsfirande i juni.

Unga Tyst Teater är en del av Tyst Teaters satsning på ungdom och utbildning. Förutom projektet Unga Tyst Teater arbetar man bland annat med Teaterlinjen på Västanviks folkhögskola och med Teaterhögskolan i Stockholm för att främja teaterutbildning för döva.

För mer information, kontakta Erica Espling, pressansvarig Riksteatern

Mer informations finns på www.riksteatern.se, Unga Tyst Teater

Fakta om Tyst Teater och Riksteatern

Sedan 1977 finns Tyst Teater vid Riksteatern, ensemblens främsta syfte är att oavbrutet främja teckenspråket som scenspråk och erkännandet av dövkultur. Genom ett rikt utbud av teater, seminarier och workshops vill man överraska, utmana och engagera publiken. Tyst Teater spelar för alla åldrar och för både döva och hörande. Målet är att utveckla verksamheten till en internationell mötesplats för dövscenkonst fram till år 2010 där den samlade erfarenheten som byggts upp under 30 år tas till vara och förs vidare.

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 230 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. Riksteaterns vision är att skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse samt bidra till att varje medborgare deltar, har inflytande och känner delaktighet i samhället. Riksteaterns vision är också att vara föregångare i att utöva och utveckla nya former för deltagande, delaktighet och inflytande, för att skapa morgondagens demokrati. I genomsnitt spelar Riksteatern cirka 10 föreställningar på olika scener i Sverige varje dag under säsong. 465 personer anställs av Riksteatern per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 av Riksteaterns medarbetare på hotell. Sedan 2006 finns det fem turkiska riksteaterföreningar som arrangerar föreställningar för turkisktalande publik. Riksteatern har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med sju teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Tyst Teater som bedriver verksamhet för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits på Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. 21 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns statliga anslag uppgår 2008 till 248 MKR. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.